Skola Základ Zivota (1938)

Alternatieve titels: School Is the Foundation of Life | Škola Základ Života

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Martin Fric
met Theodor Pistek, Frantisek Smolík en Frantisek Kreuzmann

Leerlingen van een school in Přívlaky bereiden zich voor op een sportwedstrijd met andere scholen. Krhounek, het buitenbeentje van de klas, geeft een kopie van het blad 'Roar' aan de klassenleraar. In het blad staan diverse docenten op hilarische wijze beschreven. De leraren zelf kunnen er niet om lachen en eisen dat de schrijver zich bekend maakt. Dat gebeurt niet en de hele klas wordt gestraft en niemand mag meedoen aan de sportwedstrijden. De leerling Benetka schrijft een essay waarin hij kritiek uit op de school. Een van de leraren maakt uit het stuk op dat Benetka de auteur moet zijn geweest van het magazine 'Roar'.