Flicker (2008)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Nik Sheehan
met Brion Gysin, Kenneth Anger en Marcus Boon

Kunstenaar Brion Gysin ontwikkelde de 'Dream Machine'. Het apparaat heeft in de kern een lamp van honderd watt en wordt omgeven door een draaiende huls met gaten erin, waar het licht doorheen schijnt. Men moet de ervaring met de ogen dicht ondergaan en de flikkerende lichtbron is dan vergelijkbaar met een stroboscoop. Mensen die het ondergaan hebben, beschrijven het als een hypnotiserend of hallucinant. Sommigen noemen de 'Dream Machine'-ervaring een roes zonder drugs. Met behulp van gearchiveerde interviews met gebruikers ervan - waaronder vrienden van Gysin - en wetenschappers worden de ervaringen onder de loep gelegd en wordt er gespeculeerd over mogelijke fysiologische gevolgen.