Stories from Lakka Beach (2011)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Daan Veldhuizen

"Tien jaar na de verschrikkingen van de rebellenoorlog durven Sierra Leonese vluchtelingen nog steeds niet terug naar hun eigen land", aldus Aminata uit het dorpje Lakka in Sierra Leone. In dit plaatsje in de buurt van hoofdstad Freetown, aan de kust van een azuurblauwe zee, worden een visser, een houtbewerker, een strandclubeigenaar, een R&B muzikant en een lokale politica gevolgd in hun dagelijkse bezigheden. Deze vijf zeer diverse personages leiden hun levens op fysiek geringe afstand, maar hebben ieder een verrassend ander perspectief. Terwijl de camera van dichtbij hun handelingen volgt of de omgeving aftast, vertellen zij hun openhartige verhalen, over de zee en over het bos, over oorlog, liefde, religie, familie en traditie én over buitenlandse vakantiegangers: het toerisme op de paradijselijk witte stranden is nog steeds niet terug op het niveau van de jaren tachtig. De toeristen blijven weg door de verhalen over de oorlog, verhalen waar de inwoners liever vanaf willen, maar die de wereld nog steeds over hen vertelt.