Der Sommer der Gaukler (2011)

Alternatieve titel: Sommer der Gaukler

Duitsland

geregisseerd door Marcus H. Rosenmüller
met Max von Thun, Lisa Potthoff en Nicholas Ofczarek

Zomer, 1870. Op weg naar Salzburg wordt de kleine theatergroep van Emanuel Schikaneder opgehouden in een klein bergdorp op de grens met Oostenrijk, dit doordat zij geen vergunning voor de voorstelling hebben. In het dorp is een geschil tussen mijneigenaar Pacolli en de mijnwerkers aan het escaleren. Deze situatie inspireert Schikaneder onmiddellijk met een idee voor een nieuw stuk. Maar al snel komen ook Schikaneders acteurs in opstand, want het lijkt erop dat hij meer tijd wil doorbrengen met de bovenklasse dan met zijn eigen acteurs.