Bag of Bones (2011)

Drama / Horror
163 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Mick Garris
met Pierce Brosnan, Melissa George en Matt Frewer

Mike Noonan is een schrijver die in Derry, Maine woont, maar sinds de dood van zijn vrouw Johanna heeft hij geen inspiratie meer. Het meest zorgwekkende is nog dat ze net voor haar dood een zwangerschapstest had gekocht, maar nooit de uitslag aan Mike heeft verteld. Vanwege paniekaanvallen is Mike niet meer in staat iets op papier te krijgen. Hij heeft echter nog vier ongepubliceerde manuscripten die hij gebruikt om zijn probleem tegenover zijn vertegenwoordiger en redacteur geheim te houden. Vier jaar na de dood van Johanna begint Mike last van nachtmerries te krijgen die zich afspelen in zijn zomerhuis in TR-90, een ongeregistreerd gehucht in Maine. Hij besluit zichzelf te confronteren met zijn angsten en verhuist naar het huis wat bij de lokale bevolking bekend staat als 'Sarah Laughs'.

Pffrt.

Weer pover TV-werk, al was het nu gelukkig wel in breedbeeld, met iets betere effecten en een stuk korter. De reeks herhaald zich wel véél te vaak, spanning ontbreekt volledig en Brosnan is een complete aanfluiting, maar toch valt het bij momenten wel mee.

Vooral het dorpje ademt toch een beetje die King sfeer uit, zeker Devore's personage is best geinig en geslaagd. Het zijn zaken die het allemaal wat makkelijker te behappen maken, al blijft je uiteindelijk toch weer op je honger zitten, want ook hier had weer veel meer ingezeten.

Garris stelt toch redelijk vaak teleur moet ik zeggen. Iemand die eigenlijk maar weinig te zoeken heeft in de filmwereld en zich beter compleet op het TV-wereldje zou richten vermoed ik. En laat dit soort verfilmingen dan maar aan betere regisseurs, die er wel een geslaagd iets van weten te maken.

avatar van roeman
Vol verwachting ben ik gaan zitten, drankje, hapje, ik was er klaar voor.
Tja wat moet ik er van zeggen als King-fan. Weer de zoveelste verfilming die niet echt goed uit de verf komt. Brosnan die ik toch altijd aardig vind spelen, komt hier totaal niet in zijn rol. Ik leefde niet men hem mee en had totaal geen sympathie voor zijn karakter. Het leek meer alsof hij op de auto-pilot aan het spelen was. Had het idee dat hij er zelf ook niet in geloofd.
Dat is trouwens niet zo raar met dit script vol met gaten en nooit wordt het echt spannend helaas.
Ook de bewoners zijn niet overtuigend genoeg om te denken dat ze allemaal in levensgevaar waren. Om maar niet te spreken over die "heks" en haar "meester" die totaal overbodig zgn eng liepen te wezen en hem om een of andere duistere reden in het water gooide, om later te vragen of hij er aub geen zaak van wil maken. Hoezo zaak, er was niemand bij en een nat pak is snel gehaald.Of die zelfmoord cq moordscene in het bad met die oude man en het oude lijk dat vond ik echt tenekromend slecht. Nee, al met al geen topper die ook zeker 45 min te lang duurt.
1* voor het feit dat het verhaal van King kwam en 1* voor de mooie plaatjes en muziek.

avatar van Connyh
Geweldig !!!

avatar van AmazingPP
Helemaal niet onaardige verfilming van het gelijknamige boek van King. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het niet King's beste boek vond. King heeft een poosje, naar mijn mening, niet zulke goede boeken geschreven, maar is nu weer terug met "Gevangen" en "22-11-1963". Dit boek heb ik wel gelezen, maar echt bij gebleven is het niet, want ik wist eigenlijk niet wat er ging gebeuren toen ik deze serie opzette. Vreemde casting van Brosnan. Misschien is het de enige publiekstrekker (nu met gratis buikje!!), waardoor de serie nog iets van aandacht kreeg, maar goed. Al met al prima verfilming. Later (in het tweede gedeelte) viel alles weer in mijn hoofd op zijn plaats. 3*

ja , ik kon er toch wel goed naar kijken. viel reuze mee , zeker voor een saaie zondagmiddag ofzo !

avatar van Naomi Watts
Toch jammer dat King's novels altijd dergelijke matige tv-films tot gevolg hebben. Het dorpje bij Dark Score Lake heeft dan wel een beetje die King vibe (setting is altijd wel de kracht van zijn boeken imho) maar dat moet veel beter. Spanning is ook vrij ver te zoeken en dik 160 minuten is gewoon veel te lang. Spanningsopbouw is er niet, in die 160 minuten valt Garris vooral in herhaling en vertellend is het ook al niet veel. Vraag me ook af of King's werk ooit uit deze dead man's corner komt, de tv series gebaseerd op zijn werk zijn gelukkig pakken beter.

avatar van mcdaktari
Best goeie mini serie.

avatar van arno74
Het wemelt van de clichématige schrikeffecten, toch is het resultaat niet slecht. Wat mij betreft wordt de score wel flink onderuitgehaald door het laatste deel, het script neemt daar nogal wat vrijheden die mijn verbeelding ver te boven gingen.

avatar van Left4Dead
Ai, ai, ai, weer een verfilming van een King boek.

Schijnt toch moeilijk te zijn om een goed lopend script te schrijven met als basis een boek van de beste man. Tv-kwaliteit op zijn best, veel bier is hierbij nodig om het verdriet weg te drinken. Een werkelijke drama, zeker deel twee.

Melissa en Pierce kunnen ook weinig met de klus die ze hebben gekregen en dat is vooral bij laatstgenoemde zichtbaar. Zonde voor het verhaal dat uiteen getrokken wordt (163 min) om het maar te kunnen verkopen als tv-pulp. Vooral deel twee valt enorm door de mand in geloofwaardig acteren.
De regisseur heeft meer werkjes van King vertaald naar doek en deze is zeker niet hoogstaand. Ikzelf vind Desperation en Sleepwalker nog wel gelukt maar dit alles is behoorlijk pijnlijk.

avatar van knusse stoel
Naomi Watts schreef:

En wat dan te denken van 'The Shining'? (1980)

avatar van Naomi Watts
Dat is inmiddels al 33 jaar geleden en tientallen niet te versmaden meuk. King zelf brokkelt nu al iets te veel met de vinger in de pap waardoor de creatieve vrijheid nihil is. Er zal echt nooit meer een visionary director zich aan zijn boeken wagen. The Shining, was slechts een uitzondering.

avatar van Left4Dead
En wat dan te denken van 'The Shining'? (1980)

King was helemaal niet blij met Kubrick's vertolking.
Daarom is later The Shining opnieuw uitgebracht in een middelmatige miniserie. Ook hier gaat men weer de fout in.
En ja dan vind ik dat Naomi Watts hierboven een beetje gelijk heeft, King moet boeken schrijven en zich niet bemoeien met script...... Schoenmaker houd je bij je leest.

avatar van MrEd
Naomi Watts schreef:

Volgens mij staan the Green Mile en the Shawshank Redemption, 2 verfilmde Stephen King boeken toch echt in de top 3, en wat dacht je van Misery, Carrie, in mindere mate 1408 en the Mist. Het is dus wel mogelijk om goede films van King boeken te maken.

avatar van knusse stoel
Prachtige film met een bovennatuurlijke gegeven, in de film zitten genoeg punten om de aandacht erbij te houden. Wij vonden de film tenminste het aankijken waard vanaf het begin tot aan het einde.
Uiteindelijk hebben we besloten 3 1/2 sterren te verlenen aan deze film.

Nog even terug komend op de voorafgaande reacties: Ik ben over het algemeen meer liefhebber van de boeken van Stephen King dan van de films die naar aanleiding ervan gemaakt zijn.
Maar toch 'verlaag' ik mij altijd om ook de films die uitkomen te zien.
Meestal zijn de boeken veel beter, dat bestrijd ik niet maar net als 'Bag of bones', ik vind het leuk om er naar te kijken en dan niet te veel aan King en het boek van de film denken.

3 1/2*

avatar van K. V.
Deze mini-serie ook eens bekeken en vond hem niet mis, maar mocht toch iets korter geweest zijn. Jammer dat vooral haast alles tijdens het laatste uur gebeurde. Echt spannend wordt het nooit, maar saai was het evenmin.
De cast deed het zeker niet slecht en de film zag er ook goed uit.
'k had hem toch liever in 3 delen ipv 4 gezien, maar gelukkig maakte het laatste deel veel goed.

avatar van Noodless
Iedere keer kom je de reacties tegen van het verschil tussen een boek en een film. En bijna iedere keer stel je vast dat het lezen van het boek i.p.v. film beter is. En dat zal hoogstwaarschijnlijk ook waar zijn, maar deze twee mediums mag en kan je niet vergelijken. Bij het boek is de fantasie veel ruimer t.o.v. film, maar de uitwerking anderzijds van locaties, actiescènes, kleurgebruik, effecten, ...noem maar op kan dan weer een voordeel zijn in de filmwereld. Ik lees niet graag, dus ik ben blij dat boeken verfilmd worden.
Deze film is best aardig, al is de duur van de film wat overdreven. Niet dat het ergens saai wordt, maar echt spannend wordt het ook niet. Acteerwerk is oké. De uitwerking op het einde valt wat tegen. Flauwe confrontaties zoals de verschijning van zijn vrouw bij de boom, de handelingen van de vrouwelijke boom en de slotscène. Degelijk, maar zal zeker niet in het geheugen blijven hangen. 6/10

avatar van AniSter
Tja, TV-meter of Moviemeter? Ik hoop dat ze het zelf nog kunnen volgen waar ze wat onder brengen.
Maar goed, ik vond deze Stephen King verfilming, miniserie, prima met zijn onmogelijke verschijnselen. Dat hoort bij King. Boeiend verhaal, helaas te weinig verrassingen. Van mij toch 4 sterren aangezien ik me hiermee geen minuut heb verveeld. Voor mij geeft het volgende ook aan waarom ik de meeste King verfilmingen goed vind: ik heb nog nooit een boek van hem gelezen en dat ga ik ook nooit doen.