Rouletabille Aviateur (1932)

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Steve Sekely
met Germaine Aussey, Léon Belières en Lisette Lanvin

Een vliegtuig dat goud transporteert van een bank van Frankrijk naar Hongarije wordt in het luchtruim aangevallen door gangsters. Het toestel stort brandend neer en een mysterieuze vrachtwagen neemt het goud, dat verstopt wordt in zakken meel, mee. De beroemde en sympathieke journalist-detective Rouletabille is net op vakantie in Boedapest waar hij de gelegenheid had om de jonge Rosy, de dochter van commissaris Bathory, van de verdrinkingsdood te redden. Het meisje besluit hem nu te helpen in zijn speurtocht naar het gestolen goud.

Ze bestonden al een tijdje : Rouletabillefilms met Roland Toutain...die hierboven vreemd genoeg niet eens vermeld staat terwijl hij toch de eponieme held is. Al geef ik toe dat Belières als zijn chef hier wel erg veel ruimte krijgt om voor tamelijk ondraaglijk kluchtig relief te zorgen. Ook deze kenden we al uit de Rouletabille saga, draafde met Toutain op in LMDLCJ en LPDLDEN, twee kassuccessen . Die waren geregisseerd door auteur l'herbier, die had nu schijnbaar andere verplichtingen en hij werd opgevolgd door Hongaar Sekely- die jullie ook kennen van the scar en day of the triffids- die schijnbaar tegelijkertijd ook bezig was aan de Hongaarse variant van deze film, een toen gebruikelijke werkwijze.
Rouletabille - creatie van Phantom bedenker Leroux zoals u weet- is vooral de geschiedenis ingegaan als voorloper van Kuifje, hier is hij echter meer een voorloper van James Bond. Het betreft dan ook een- voor die tijd - "exotische "actie/ avonturenfilm met location shoots, met name in Hongarije. Ik heb om heel eerlijk te zijn weinig vooroorlogse Hongaarse films gezien, dus voor mij een eerste kennismaking met Budapest zoals het eruit zag voor het in de oorlog volkomen werd vernietigd ( alles wat u er nu ziet van zgn. voor 45 is in feite totaal gerestaureerd en "fake ") + nog wat kiekjes van het platteland en het Balatonmeer.
Deze location shoots zijn ook het opmerkelijkste aan de film. die nu hopeloos gedateerd is juist omdat hij vooruitloopt op wat we later kregen voorgeschoteld in dit soort films en erg sterk leunt op de actie, met als toetje een dogfight 3 jaar na hell's angels. Authentiek wederom, moet een dure productie zijn geweest dit. En zelfs gadgets als een heuse radio in de auto van Rouletabille, SF voor die tijd.
Als in een pre- Bond verwacht mag worden ook good en evil spy girls, de eerste is hier Lanvin die gaat samenwerken met haar nieuwe lief Rouletabille, de evil one is- de trouwens een stuk lekkerder- Aussey als Sonia, de leidster van een criminele organisatie. Als haar rechterhand hebben we trouwens Maillot, die jullie ook kennen als Kent uit de Franstalige versie van Das Testament des Dr. Mabuse. Raakte al snel in de vergetelheid.
Net als de film die veel te veel leunt op de kluchtigheid van Belieres en duidelijk door de geschiedenis is ingehaald, juist vanwege het toen nieuwe.