The First Saturday in May (2007)

Documentaire

geregisseerd door Brad Hennegan en John Hennegan
met Frank Amonte, Barbaro en Peter Brette

De filmmakers Brad en John Hennegan reisden van Arkansas naar de Verenigde Arabische Emiraten terwijl zij zes trainers volgden bij hun voorbereidingen voor de meest prestigieuze paardenrace ter wereld, en zo ontstaat een beeld van euforie tot hartzeer bij de Kentucky Derby. Slechts twee minuten duurt deze race, maar ze worden wel ''de twee meest opwindende minuten van de sport'' genoemd. Een kijkje achter de schermen levert inzicht in wat deze mannen en hun paarden doormaken in de lange aanloop naar deze ultiem korte race.