• 8.254.945 stemmen

Alternatieve titel: Meet the Fokkens

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Rob Schröder en Gabrielle Provaas

Met onder meer: Martine Fokkens en Louise Fokkens

IMDb beoordeling: 6,6 (673)

Releasedatum: 1 december 2011

Plot Ouwehoeren

"They're up to their old tricks"

Niemand kan ons beter inwijden in de intrigerende wereld van de betaalde liefde, dan de tweelingzussen Louise en Martine. Al ruim 50 jaar zijn zij bekende gezichten op de Amsterdamse wallen. ‘Ouwehoeren’ is een film over het leven van deze twee opmerkelijke vrouwen en laat zien wat gewoonlijk achter de gesloten gordijnen van het vak verborgen blijft.

avatar van N23

N23

Ze waren eerder vandaag bij DWDD. Persoonlijk moet ik niet zoveel hebben van hoererij enz maar ben toch benieuwd naar de persoon zelf. Deze docu wil ik toch bekijken al is het alleen al voor het idee van. En natuurlijk de nieuwschierigheid naar het 'werk' zelf.

Fantastische Trailer !

kappeuter (crew films)

Tijdens Docs for Sale, de filmmarkt van IDFA, is de film "Ouwehoeren" verkocht aan omroepen in Israël, Zweden en België en is er sterke interesse getoond door vele andere omroepen uit o.a. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zeer uniek voor een documentaire is dat ook distributeurs uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zich hebben gemeld om de film in de bioscoop uit te brengen.

INTERNATIONAAL SUCCES VOOR OUWEHOEREN - A-Film - afilm.nl

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20058 berichten
  • 2073 stemmen

Meet the Fokkens.

Ik vind het wel vrij vervelende "wijven", de vuiligheid druipt er ook vanaf. Heb ze inmiddels al genoeg voorbij zien komen op de kijkbuis, dus ik hoef de Fokkens niet meer te ontmoeten.

avatar van Connyh

Connyh

Walgelijk

avatar van Hannibal

Hannibal

Een aantal grappige momenten, maar de vrouwen komen tot het laatste stukje in de sneeuw, helemaal niet oprecht over. Ze werden gefilmd en wisten dat, en gedroegen zich ernaar, en wat was dit goed te zien. Ik hou van Amsterdam, maar kan me kapot ergeren aan dat overdreven "Amsterdamse". De gedeelten waar één van de zussen "aan het werk" was, vond ik onnodig en niet leuk (lees:walgelijk) om te zien. Ze wilde stoppen, kon ook hulp krijgen van één of andere gristelijke beweging (ook erg onduidelijk wie deze mensen nou waren), maar uitgerekend haar zus, die zelf wel al twee jaar geleden was gestopt, haalde haar over om door te gaan. Ik vond dat onbegrijpelijk.

avatar van cosp

cosp

Mooi portret van een tweeling die het oudste beroep ter wereld heeft uitgeoefend. Het trieste leven van één van de twee komt voorbij, maar er zijn ook zeker veel humoristische momenten. De expliciete scènes waren niet echt nodig. Op dit moment nog in de Smart Cinema in Amsterdam te zien.

avatar van gorelover

gorelover

Enig idee wanneer deze op tv komt.

In een ver verleden heb ik 1 van de 2 wel eens bezocht

lang geleden

avatar van narva77

narva77 (crew films)

gorelover schreef:

Enig idee wanneer deze op tv komt.

In een ver verleden heb ik 1 van de 2 wel eens bezocht

Je wordt op je wenken bediend.

Aanstaande maandag 4 juni, om 20.25 uur op NED2.

avatar van Anjin

Anjin

Al krijg ik geld toe...gatverdamme

avatar van Mug

Mug

En bedankt voor je inhoudelijke reactie (tijdstip van stemmen is ook curieus...maar goed, er lopen genoeg mensen rond alhier die maar wat doen).

Een documentaire met veel gelach en hier en daar een spreekwoordelijke traan. Martine zit nog in de prostitutie, Louise kan haar benen amper omhoog krijgen door de reuma en is dus maar gestopt. Eens een hoer, altijd een hoer; zou zo maar de subtitel kunnen zijn.

De dames komen met wat grappige anekdotes (maak me dood, mevrouw), doen boodschappen in de seksshop, showen graag hun benen, en hebben genoeg leed meegemaakt die hun hersencellen toch wel enigszins hebben aangetast (Louise heeft daar gelukkig toch minder last van dan Martine). In aanraking gekomen met de verkeerde mannen en zodoende in de prostitutie belandt en de kinderen in een pleeggezin.

Hannibal verwondert zich over het feit dat Louise Martine aanmoedigt in de prostitutie te blijven. Vreemd. Het is overduidelijk dat Martine nog meer in de problemen zal raken als ze weggaat uit de prostitutie. En die ultravage gristelijke sekte die Martine wil helpen, daar word je sprakeloos van. Met uitzondering dan van Louise, die Martine voor gek uitscheldt omdat ze geen betaalde baan bij die beweging kan krijgen, om juist andere dames - waarvoor het nog niet te laat is om uit de prostitutie te stappen - de drempel te laten oversteken. Zusterliefde voor 'broederliefde'.

Toch wel opmerkelijk dat deze documentaire zo goed verkoopt aan buitenlandse zenders...

*hangt z'n laarzen voor het raam*

Drs. DAJA

Helemaal niet verwonderlijk dat deze documentaire het zo goed doet in het buitenland. Een typisch Hollands verschijnsel ook nog eens heerlijk aangedikt met veel shots van de rosse buurt begeleid door orgel muziek waardoor zelfs ik (ik loop er dagelijks langs (onderweg naar school welteverstaan) Amsterdam begin te romantiseren. En dan hebben we ook nog eens een mooi verhaal; verkeerde keuzes, straatvolk en een heerlijke nuchtere benadering van problemen. Veel boeiende anekdotes en de film weet ook ijzersterk het dagelijkse gangetje vast te leggen. Tel daar een aantal filmische emotioneel beladen scenes bij op zoals de expositie waarbij wijkagent met hoer danst terwijl "Aan die Amsterdamse Grachten" over de dansvloer schalt en een sneeuwgevecht tussen beide zussen en je kunt Ouwehoeren met gemak een pracht van een documentaire noemen.

avatar van bjerik76

bjerik76

leuke docu om naar te kijken.

niet echt heel inhoudelijk, maar de 2 dames zijn gewoon een genot om naar te kijken en te luisteren.

avatar van Bijdevaate11

Bijdevaate11

In het begin echt veel gelachen, maar het slaat wel om naar soort van medelijden met deze mensen voor de tragiek waarin ze leven. De beide dames zijn wel heerlijk om naar te luisteren haha

avatar van Masterkeeltie

Masterkeeltie

De eerlijkheid van de zussen is goed om te zien, ze steken niks onder stoelen of banken en je ziet idd zoals bijdevaate11 boven mij zegt de tragiek van hun leven.

Ondanks dat genieten ze toch zichtbaar vooral om elkaar

avatar van Waku

Waku

Aardige documentaire maar het "pakt" je niet in.

Vooral interessant om te zien hoe en waarom de dames in het vak zijn gerold.

Heb wel het idee dat sommige fragmenten in de documentaire in scene waren gezet.

SnakeDoc

Respect. Deze dames hebben het niet altijd makkelijk gehad, maar weten zich nog altijd prima staande te houden in de aparte, fascinerende wereld van prostitutie.

Wat heerlijk dat ze mekaar nog hebben. Ze samen zien lopen in dezelfde kledij is geweldig, en wat opvallend dat ze soms ook synchroon dezelfde dingen zeggen. Meer tweeling dan dit kan je bijna niet zijn.

Inmiddels de documentaire ook al voor een tweede keer bekeken. Blijft grappig en boeiend.

Vooral de platte Amsterdamse taal is heerlijk om naar te luisteren en zeer geestig hoe droog en openlijk er over 'wilde' seks wordt gepraat.

Gewoon een boeiende docu die een heel interessant kijkje geeft in het leven van de Fokkens en een uniek kijkje geeft achter de schermen van de wallen.

avatar van missl

missl

Interessant portret van een tweeling op de wallen. Soms komen ze hilarisch uit de hoek maar over het algemeen vind ik het wel zielig, een zielig verhaal.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Heb hier als Rotterdammer ontzettend van genoten.

Prachtige, oprechte documentaire die niet alleen gemaakt is voor het effectbejag - oude vrouwen in de prostitutie - maar daarnaast ook een eerlijk portret schetst. En een mooie geschiedenis van de Amsterdamse Wallen. Dat zaken als de christelijke beweging niet helemaal duidelijk worden, soit. Vermakelijk, grappig, ontroerend en interessant.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20220 berichten

Leuke documentaire met erg leuke hoofdpersonages. Probleem was voor mij hoe globaal er langs hun leven gegaan werd, want er is nogal wat gebeurd. Vooral dat ze zich op een gegeven moment zelfstandig vochten en dat dat vervolgens weer dwars werd gezeten interesseerde me. Mooie laatste scene op de opening. Waar voormalige "vijanden" als oude vrienden worden binnengehaald.

BlueJudaskiss schreef:

Heb hier als Rotterdammer ontzettend van genoten.

Hoezo "als Rotterdammer"? Zou je d'r als Leidenaar of Urker minder van genieten?

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Niet elke Rotterdammer kan waardering opbrengen voor een Amsterdamse film, en andersom. Amsterdam en Rotterdam zijn toch twee totaal verschillende werelden. Beiden even leuk, dat wel.

avatar van Jesper187

Jesper187

BlueJudaskiss schreef:

Dat zou niet eens mee moeten tellen.. Best kinderachtig wanneer iemand dat wel zou doen.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Hartverwarmende hoeren.

Deze documentaire met een onderwerp dat ons Nederlanders amper nog doet afschrikken vanwege de legalisering, maar desondanks doet intrigeren. Want, een interview met een hoer. Wie heeft er geen vragen? Zoiets intrigeert. Laat staan een continue inkijk in het hoerenleven met twee prostituerende zusters, die tevens uit een lange historie in het ambt kunnen putten. Oude en nieuwe informatie wordt zodoende op ons, het met rode oortjes en dichtgeknepen oogjes glunderende publiek, afgevuurd.

Uiteindelijk blijkt er veel maar ook weinig veranderd te zijn in de seksbusiness. Het gaat bij de klant nog steeds om het klaarkomen en bij de hoer om het geld. Wie had ook iets anders verwacht? Dat is ondanks het geromantiseerde commentaar op het rosse beroep, wel de simpele bottomline. Dat sommige klanten, op de weg naar die climax toe, op eigen verzoek op hun flikker worden geslagen zal vroeger ook wel het geval zijn geweest. De beelden zorgen echter wel voor hilarische film. Vooral vanwege de droge reacties van de dames.

Trieste ondertoon is dat de dames er niet echt rijk van zijn geworden. Eentje moet zelfs nog steeds ‘sappelen’. Je zou haar bijna begrijpen als je de religieuze sekte die haar probeert te bekeren beluistert. Als geraffineerde pinpas ontvreemders menen zij dat dit het pad des verderf is. Ze hebben gelijk als ze de lieve hoer proberen te beschermen tegen de boze buitenwereld, maar lijken vooral geobsedeerd te zijn door een enge onzichtbare drijfveer. Ze glimmen er over. Dit zijn de enige echte beelden die angst oproepen tijdens deze documentaire over het eveneens gevaarlijke beroep.

De documentairemakers drijven hier natuurlijk vooral mee op de flow van de komische en oprechte zusters, die op ietwat naïeve wijze in aanraking kwamen met de betaalde liefde. Of hoe ze letterlijk het bordeel werden ingeslagen. Maar nergens wordt er geklaagd of gezanikt. De lach heerst en ze laten een staaltje ongekunsteld optimisme zien. Wanneer ze enigszins ‘geëerd’ worden tijdens een kunstgalerie en een van de dames nog even een dansje doet met de justitiële diender van weleer, vangen ze de laatste twijfelende kijker. Hartverwarmende hoeren zijn het.

Zeer goed.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Erg ludieke vertelling over hoeren inderdaad.

En dan deze keer geen jonge dames uit het Oostblok maar nu eens echte Amsterdamse prostituees van dik in de 70 jaar. Ja, daar zal je als jongeman niet zo snel naar binnengaan, tenzij je gerontofiel bent. Maargoed, zonder gekkigheid: dit was wel een erg boeiend en pakkend project en eigenlijk heb ik best wel respect voor die vrouwen, die het 50 jaar hebben kunnen uithouden achter de ramen en daarnaast gewoon nog lekker vrolijk en als oude koffiedrinkende vrouwen samen door het leven gaan. Hun gevoel voor humor was erg sterk en ze waren ook zeker niet op hun mondje gevallen. Hier word ook vertoont dat prostitutie wel meer is dan alleen maar neuken voor het geld, maar dat wisten we natuurlijk allemaal wel. Het draait in deze film ook niet alleen maar om een verhaal achter de ramen, er word uiteraard ook nog een uitgebreide kijk genomen in het priveleven van de gezusters Fokkens, en opzich vond ik die nog helemaal zo slecht nog niet. De twee gezusters hebben overal schijt aan en doen verder gewoon hun ding. Ook de kijk in het verleden (tijdens die stuk met Martine en der dochter) is ijzersterk en daar is het hele tralarie ook een beetje mee begonnen. Ja, in de prostitutie belanden is zeker iets wat een vrouw als laatste wilt. Maar de gezusters Fokkens vinden het wel prima zo en zijn het al gewend. Of dat nou een goed teken is of een kwestie van manipulatie is op dat moment altijd nog de vraag. Terwijl je eigenlijk wel het antwoord weet.

Voor de rest was dit weer een zeer goede en leerzame Hollandse docu. Weer even iets anders.

BlueJudaskiss schreef:

Wat een achterlijke houding.

Drs. DAJA

Kwam de dames vandaag toevallig tegen en ze wisten te vertellen dat het vervolg, Ouwe Hoeren: Met de Billen Bloot hier te zien is; vimeo

En met 'toevallig' bedoel ik ook echt toevallig.

avatar van Joopiejoop

Joopiejoop

Minder goed dan de trailer deed verwachtten helaas.