• 8.614.008 stemmen

Swchwrm (2012)

Familie | 78 minuten

Genre: Familie

Alternatieve titels: Mijn Avonturen door V. Swchwrm / My Adventures by V. Swchwrm

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Froukje Tan

Met onder meer: Georgina Verbaan en Hans Dagelet

IMDb beoordeling: 6,2 (97)

Releasedatum: 4 april 2012

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Swchwrm

V. Swchwrm, negen jaar, wil schrijver worden. Niet ‘zomaar’ een schrijver, maar een Schrijver van Boeken Waar Mensen van Omvallen. Dat doet hij in het geheim, alleen zijn grootvader weet het. En de koningin natuurlijk. Want zij weet alles. En ze kent al haar onderdanen. “Alleen de eerste zin, die alles zegt, die heb ik nog niet gevonden,” aldus Swchwrm. Gebaseerd op Mijn avonturen door V. Swchwrm van Toon Tellegen.

kappeuter (crew films)

A-Film brengt de film op 4 april 2012 in de bioscoop uit.

Facebook pagina met stills:

SWCHWRM (film) | Facebook

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20085 berichten

Toon Tellegen! Geweldige schrijver, al ken ik "Mijn avonturen door V. Swchwrm" niet.

Met de fantasie en woordenschat van Tellegen moet toch iets moois te maken zijn, ook al is daar de Grote Akelige Georgina Verbaan.

kappeuter (crew films)

De trailer is vooralsnog exclusief op de Telegraaf site te zien: link

avatar van predator

predator

Een verrassende mengelmoes tussen fantasie en werkelijkheid, het zette de kinderen in ieder geval flink aan het nadenken (wat is echt, wat is verzonnen). Ik vraag me wel af, of ieder kind dit leuk vindt. Maar knap gedaan, dat zeker.

avatar van baldiron

baldiron

Wat een raar verhaal, uhhhh welk verhaal, een los samenhangende stukjes film, met tekst tussendoor zodat je het zou moeten begrijpen. Van de hak op de tak, heel vreemde film.

avatar van knaai

knaai

Ben het met baldiron eens; wel erg mooie shots en locaties, maar het verhaal is niet duidelijk en houdt ook het de aandacht moeilijk vast. Mijn dochters van 5 en 8 konden er in ieder geval weinig chocola van maken...

avatar van gotti

gotti

Mwah. Niets strak genoeg, zowel inhoudelijk als qua vorm. Vooral qua dat laatste is de film blijven steken in veel leuke vorm ideeën, zonder dat het echt een geheel wil worden. Jammer, want dat Tellegens boeken interessant zijn voor een filmvertaling, dat staat vast.

avatar van sveneras

sveneras

De creatieve film- en verhaalstijl zorgde voor hilarische momentenhet kwijtraken van de ouders, de kameel. Ik vond Verbaan echter alleen maar irritant met de veel te grote rol als konigin. SWCHWRM zelf was wel redelijk gecast, erg aandoenlijk maar niet heel interessant.

Het grootste kritiekpunt is echter dat SWCHWRM veel te langdradig en filosofisch is om onderhoudend te blijven voor mij, laat staan voor jonge kinderen. Er gebeurt te weinig en er zijn te veel herhalingen en dode momenten die makkelijk weggelaten hadden kunnen worden.

Iets te volwassen dus voor een kinderfilm maar wel een heel verfrissende, ietswat onevenwichtige, kinderfilm met een leuk verhaal en enkele geweldige grappen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Een beetje een aparte film met hier zo nu en dan leuke filmscene's, die met de school vond ik wel geslaagd.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Erg leuke kinderfilm dat ook, wat ik altijd nog wel kan verhapstukken, erg knutselachtig en creatief in elkaar is gezet en waarin de fantasiewereld van V. Swchwrm (jezus wat een naam als je deze film probeert te zoeken op MM) waarbij zijn echte naam niet bekend mag worden. De film deed me overigens hier en daar ook sterk denken aan Lang Leve de Koningin, met die fantasiewereld in dat paleis. Het acteerwerk was hier en daar redelijk: Het jochie dat SW (gaan we weer) CHWRM speelt deed het nog best overtreffend, ook Hans Dagelet als zijn opa was fantastisch, en vooral met zijn achtergrond. Ik ergerde me wel dood aan die Georgina Verbaan zeg, man man man, dat mens kan gewoon echt niet acteren en die kop die ze altijd trekt met dat belerende arrogante toontje is zo overgeact en misplaatst. Waarom hebben ze Loes Luca of Carice van Houten niet gewoon gekozen? Verbaan kan het beter bij het showen van der neptieten houden in soapseries. Dat was wel even een misser. Die meester vond ik trouwens wel erg grappig.

Verder was de film zoals gezegd lekker creatief en vaak op zijn Villa achterwerks met een paar fijne beelden dat dit tot een prima jeugdfilm maakt voor de woensdagmiddag.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Hmmm.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Lijkt me niet echt een boek dat geschikt is voor een verfilming.

avatar van Spetie

Spetie

Het idee is erg leuk, erg origineel zelfs, maar de uitwerking is niet al te sterk. Er zitten best wel wat aardige losstaande scenes in, maar het wil samen nooit echt een geheel worden.

Swchwrm is daarnaast door de opzet soms een wat lastig te begrijpen film voor kinderen. Mijn dochtertje van 6 had soms de grootste moeite om alles goed te kunnen volgen. Als het dan zelfs niet lukt om de doelgroep te pakken, dan heb je als makers toch iets fouts gedaan.

avatar van tattoobob

tattoobob

Een kinderfilm waar kinderen geen moer van begrijpen....dan kan het er visueel leuk uitzien maar dan heb je er alsnog niets aan.

Bij deze film is de plank volledig mis geslagen.

Acteerwerk was wel oke maar daar heb je niet zoveel aan in een productie als deze.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Het boek heb ik vroeger gelezen en ik vond het geweldig. De film is misschien erg vaag, maar zo is het boek ook en juist dat enorm creatieve, fantasierijke, aparte en originele vond ik er als kind zo leuk aan, en nu nog vind ik dat leuk. Ik snap dat niet iedereen het kan waarderen. Het moet je ding zijn, en voor kleine kinderen kan het inderdaad erg lastig zijn om de film te volgen. Ik vind het in ieder geval goed gespeeld en mooi gefilmd. Ik vind het niet veel onderdoen voor het boek. Een 8. 4*

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2020 stemmen

Tja, als kinderen het niet begrijpen, dan komt dat misschien wel als ze een paar jaar ouder zijn. Jammer als dat betekent dat de film daardoor niet voldoende toeschouwers heeft gehaald om quitte te kunnen spelen, maar inventiviteit, speelsheid en fantasie moeten toch gestimuleerd worden. Visueel deed het me af en toe aan Jean-Pierre Jeunet denken met die tussenshots vol fantasie en die aparte cameravoering, maar waar Jeunet zijn stijl vaak in dienst van een duidelijk plot zet, lijkt Swchwrm meer op een associatieve opzet dan op een duidelijke verhaalstructuur te leunen, hetgeen het ongeduld van sommige gebruikers hier misschien verklaart. Ik vond het zelf in ieder geval niet zo dwingend als vermoedelijk de bedoeling van de makers was, maar toch interessant genoeg om tot het einde toe geboeid te blijven, met dank aan de uitstekende Dennis Reinsma (plus prima rollen van Georgina Verbaan en Hans Dagelet). En helaas slechts een piepklein rolletje voor Cas Enklaar...