Neutrón contra el Dr. Caronte (1963)

Alternatieve titel: Neutron vs. the Amazing Dr. Caronte

Mexico
Actie / Horror

geregisseerd door Federico Curiel
met Wolf Ruvinskis, Julio Alemán en Armando Silvestre

Van de gemene, inmiddels oude dokter Caronte (Julian Aleman) wordt aangenomen dat hij is overleden. Alles wijst er echter op dat hij zijn kwaadaardige praktijken gewoon voortzet en dus nog in leven moet zijn. Deze keer ontwikkelt hij een leger van robotmonsters waarmee hij de wereld wil onderwerpen aan zijn gezag. De mysterieuze en gemaskerde held Neutrón (Wolf Ruvinskis) zal er echter alles aan doen om zijn plannen te stoppen.

Er bestaan er zoals gezegd 3 van : Neutron films waarin hij het opneemt tegen de satanische dr. Caronte...dit is de derde en dus laatste, die ons dan eindelijk leert wie die Caronte toch incognito is. We hebben dit gister reeds besproken. De synopsis hierboven lijkt eerder te suggereren dat het hier het tweede deel uit de saga zou betreffen : Neutron contra los automatas de la muerte, die staat hier echter niet op bij mijn weten.
Hoe dan ook, we hebben niet veel gemist aan dat tweede deel dat vooral een songfestival was. Caronte was dus dood- zo dood als een deurklink...NOT. Natuurlijk leeft hij nog en staat ie weer klaar om de wereldheerschappij over te nemen met hulp van zijn geliefde neutronenbom, die hij zoals gezegd niet ontwikkelde maar waarvan hij de formule nog steeds wanhopig tracht te achterhalen. Niet alleen dat : hij begeert ook heftig de schone Nora. Ook de rest van de cast is terug- logisch gezien de back to back opnames- behalve enkele booswichten. Daaronder had ik gister Jack Taylor nog moeten vermelden, u gekend uit meerdere eurocult producties en ook de Mexicaanse Nostradamus saga, hier een Britse wetenschapper die de neutronenbom formule moet bewaren.
Een nieuwe schurk van dienst is de vadsige Teutoonse Wagnerfetishist en gangster Liebmann, vertolkt door Bianchi. Die wil ook de bom hebben, krijgt echter ruzie met Caronte. Verrassing : Liebmann blijkt te weten wie Caronte echt is : Silvestre dus. Die sterft daarop, maar dan pas begint het bizarre identiteitspelletje omtrent Caronte in de twistrijke finale, waarin we leren dat de geest van Caronte bezit heeft genomen van Taylor, terwijl Neutron het masker van Caronte heeft opgezet, en op zijn beurt zijn befaamde zwarte masker heeft uitgeleend aan een ander...volgt u het nog ? Ik even niet, maar het bleek toch allemaal binnen het absurde genre universum soort van logisch te zijn.
Net als de eerste 2 delen tamelijk saaie kost, robotmonsters of dergelijke pittoreske figuren zitten hier niet meer in, wel de dodelijk saaie zombies helaas en het was beter geweest als ze de hele inhoud in 1 film hadden gepropt, want het geleuter tussendoor vormt weer de hoofdmoot, i.c.m. de telenovela achtige verhaallijn omtrent Nora, haar 3 aanbidders- ze kiest hier eindelijk voor Ruvinskis- en haar zangcarrière.
We leren op het eind dat Neutron altijd klaar zal staan voor veiligheid en vrede, gesuggereerd wordt dat Caronte terug zou kunnen keren. Deed hij niet, wel Neutron in nog 2 films, tot hij overbodig gemaakt zou worden door Santo c.s.