Amore Rosso (Marianna Sirca) (1952)

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Aldo Vergano
met Marina Berti, Massimo Serato en Arnoldo Foà

Dit tragische drama over liefde, haat, jaloezie en eer speelt zich in Zuid-Italië af. Het verhaal gaat over de liefde van twee mannen voor een vrouw en speelt zich af tijdens de fascistische periode, waarin schermutselingen plaatsvinden tussen fascistische soldaten en boeren die zich in de bergen verborgen houden. Sebastiano, een neef van Marianna, wil trouwen met haar om in het bezit te komen van een groot fortuin. Simone Sole, een voormalige bediende, houdt ook van haar. Simone en Marianna hebben trouwplannen. Maar dan wordt Simone beschuldigd van een misdrijf dat in werkelijkheid begaan is door Sebastiano.

Hij bestaat niet meer : Arnoldo Foa...hij speelde in meer dan 100 films, tamelijk ongebruikelijk voor iemand die hier geript wordt dus logisch dat hij niet herdacht is. Buitendien : hij speelde vooral in b- films en steevast als bad guy, in eigen land vooral gekend als dubber en theateracteur, maar daar hebben wij verder weinig mee te maken. Wij hebben te maken met de bad guy in genrefilms, zo ook hier in deze verfilming van de mij verder ongekende roman Marianna Sirca van nobelprijwinnares Grazia Deledda, nu totaal vergeten ook door de kritiki. Een verhaal spelend in haar heimat Sardinië uiteraard, meer bepaald bandietenbolwerk Nuoro en omgeving. 2 opmerkingen vooraf :
1. deze film speelt absoluut NIET tijdens de fasjistiese periode, maar zo rond 1900.
2. hij duurt geen 98 minuten, maar 80. Ik denk dat u in de war bent met de tv versie uit 64.
Dat gezegd hebbende : een doorsnee banditesco uit die tijd verder, met bescheiden middelen getuige ook de regisseur die we moeilijk befaamd kunnen noemen, en die voor de beelden assistentie kreeg van...Bitto Albertini ! Die gelukkig echter wel grotendeels de plaatjes schoot op locatie in Sardinië, dus dat valt nog mee. Bovendien niet A- ster Nazzari als protagonist , maar zijn stand in Serato als de bandiet met de beeldende naam Simone Sole. Ook geen Mangano als protagoniste, maar Berti als de geplaagde heldin. En Foa dus als de hier besnorde bad guy, neefje van Marianna die haar erfenis begeert .
Wat volgt is standaardmateriaal zoals we dat uit banditeschi en latere avonturenfilms/ pepla kennen, die banditeschi moet je ook zien als een soort heimatvariant op de exotische avonturenfilms die in de sixties de standaard zouden worden.
Ook als gebruikelijk toen : alle zgn. Sardijnen spreken al dan niet overdubs standaarditaliaans zonder ook maar een spoortje van een accent.
Met een speelduur van 80 minuten en dankzij de locaties nog wel uit te zitten, maar niet vreemd dat hij schijnbaar vergeten is. Geen fansubs hiervoor bij mijn weten, zal ook weinig vraag naar zijn.