Vukovar, Jedna Prica (1994)

Alternatieve titel: Vukovar Poste Restante

1 stem

Federale Republiek Joegoslavië / Verenigde Staten / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Boro Draskovic
met Mirjana Jokovic, Boris Isakovic en Svetlana Bojkovic

In 1989, in de Joegoslavische stad Vukovar, richten Ana en Toma hun toekomstige huis in. Zij is Kroatisch en hij Servisch. Op de TV zien zij de val van de Berlijnse Muur. Geestdrift en euforie alom. Enkele maanden later trouwen zij. Hun huwelijk wordt verstoord door Kroatische nationalisten die alle Serviërs uit Vukovar willen zien vertrekken. Toma wordt opgeroepen om dienst te doen in het Joegoslavische leger en vertrekt. Ana blijft alleen achter, zwanger en bang voor wat zal komen.

avatar van Mac Hammer Fan
Naast een Nominatie voor de Crystal Globe op het Karlovy Vary International Film Festival in 1995 won de prent drie Prijzen: één op het St. Louis International Film Festival in datzelfde jaar, één op het Tromsø International Film Festival in 1996 en één op het Verona Love Screens Film Festival in 1996. Vooral voor de intelligente regie en het knappe scenario van Boro Draskovic was er veel lof.