The Attic: The Hiding of Anne Frank (1988)

Alternatieve titel: De Schuilplaats van Anne Frank

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door John Erman
met Mary Steenburgen, Paul Scofield en Lisa Jacobs

Verhaal van Anne Frank, verteld vanuit het oogpunt van Miep Gies. Dit is de vrouw die samen met haar man hun levens riskeerden door de familie Frank op de zolder van een gebouw te verstoppen tijdens W.O.II. De familie Gies en andere barmhartigen probeerden veel Joden te beschermen, soms onder de neus van de Gestapo.

gimli f
Waarom ken ik deze niet?
Het verhaal verteld door Miep Gies, en niet door een der familieleden Frank? Interessant!

En wanneer komt die nieuwe Anne Frank-film nou eens uit of in de bioscoop?

avatar van narva77
narva77 (crew)
En wanneer komt die nieuwe Anne Frank-film nou eens uit of in de bioscoop?

Die komt niet in de bioscoop. Is een TV-film, dus komt wel een keer op TV (gek he)

FisherKing

Ben jij nou de enige met hersens Narva Ik heb daar al heel lang geleden antwoord op gegeven. Als Gimli zijn posts niet leest......... pfh

Omdat Anne Frank (met alle respect) als onderwerp lijkt uitgeput, krijgen we nu het 'restmateriaal'.
Erg veel nieuws komt er niet uit. Ook niet zo'n interessante of goeie film.

gimli f
Ben jij nou de enige met hersens Narva

Yep, ben inderdaad hersenloos, want: in tegenstelling tot de Narf en de FisherKing zit ik niet zo vaak op Internet dat ik alle posts kan/ wil doorlezen.
Dan moet je i.d.d. hersenloos zijn...

Is deze film ergens te koop? lijkt me interessant om het verhaal eens van Mieps kant te horen!!!

Ik vindt die film nergens!
Help!
T'is een cadeau voor iemand die die graag wou!
Ik had het haar nog zo beloofd!

Aardige film met een goede setting. Het meisje dat Anne Frank speelde was vrij irritant en de man die voor Otto Frank door moest gaan, was eerder het tegenovergestelde van hem. Gelukkig ligt de nadruk niet op de situatie in het achterhuis ...

Leuk ook om wat Nederlandse acteurs en actrices aan het werk te zien (net als in The Lucky Star). Goeie bijrol van Huub Stapel. Verder zien we ook nog onder andere Edda Barends en Serge-Henri Valcke.

Apart om eens een verhaal te zien dat niet over, maar óm het achterhuis speelt. De film die Ben Verbong wil gaan maken over Anne Frank lijkt me ook erg interessant.

Vanaf april op dvd ! (Standaard Uitgeverij)
Wellicht alleen in Vlaanderen in de winkels te vinden dus.

dmoie-master
Dan ga ik die eens bestellen aangezien ik me wel interesseer in alles wat Anne Frank-related is, beste verfilming tot nu toe is wil Anne Frank, The Whole Story, maar deze zal ik zeker eens kijken

Deze film vertelt niet het verhaal van Anne, maar van Miep Gies die de familie Frank hielp onderduiken. Je ziet alles door de ogen van Miep, de ontberingen die zij leed en de angst waarin ze leefde, eerst omdat ze het land zou worden uitgezet, daarna omdat ze bang waren om verraden te worden. Toch zette Miep door en werd een voorbeeld voor ons allen.

De acteerprestaties zijn helemaal niet mis, alleen het meisje dat Anne speelde sprak me iets te Engels, en jammer genoeg leek de man die voor Otto door moet gaan in niets op hem. Verder een mooie verfilming die het hele gebeuren eens door andere ogen in beeld brengt, ook de score draagt bij tot de emoties die hierin voelbaar zijn. Zeker geen misse verfilming.

dit is een hollandse film maar er staat bij de verenigde staten (huub stapel speelt er ook in )

Zal waarschijnlijk gewoon met AMerikaans geld gemaakt zijn...

avatar van 606
Welke film ook met Anna frank verhaal komt, altijd blijft het emotioneel.
Deze film is gemaakt vanuit Amerika in Nederland met mix van Nederlandse en buitenlandse acteurs.
In principe is het wel geloofwaardiger omdat ze niet Nederlands praten.
Want tenslotte waren het geen Nederlanders.
Het acteerwerk was dan ook prima gedaan.
Voor de rest zag het er goed uit.

3,5 ster

606 schreef:

In principe is het wel geloofwaardiger omdat ze niet Nederlands praten.
Want tenslotte waren het geen Nederlanders.

huh?

avatar van 606

Wat zeg ik fout.
Waren duitsers maar dat praten ze helaas niet.

Ik weet niet wie je precies bedoelt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Weinig indrukwekkend.

Dit met o.a. dank aan een hoop details en persoonlijke anekdotes van Gies. En zoiets levert bijna altijd een nekslag op voor verfilmingen van indrukwekkende historische/ autobiografische gebeurtenissen. Ondanks een goede Steenburgen en Stapel ontbreekt het de film nogal aan karakter-uitdieping, met name die van Anne Frank zelf. Er had veel meer drama en spanning kunnen worden toegevoegd door bijvoorbeeld meer in te spelen op de claustrofobische ervaringen van de onderduikers. Nu trekt een en ander te aphatisch voorbij aan de kijker als een soort geschiedenislesje. En dit verhaal had uiteraard veel beter verdiend.

Redelijk.