ad

Genre: Drama

Geregisseerd door: Shari Springer Berman en Robert Pulcini

Met onder meer: Diane Lane, Tim Robbins en James Gandolfini

Over Cinema Verite

Cinema Verite vertelt het verhaal achter de schermen bij de baanbrekende documentaire ‘An American Family’, waarin het leven van de familie Loud in het begin van de jaren 70 in de spotlights kwam te staan. De familie uit Santa Barbara werd mateloos populair, terwijl een nieuw televisiegenre was geboren: de reality tv-serie. De show bracht een gezin in beeld dat niet voorbereid was op de grote gevolgen. Zo zien we de ouders (Diane Lane, Tim Robbins) worstelen met hun huwelijk tijdens de opvoeding van hun kinderen. In het bijzonder werd moeder Pat bekritiseerd om haar steun voor haar openlijk homoseksuele zoon Lance (Thomas Dekker) in een tijd waarin homoseksualiteit zelden werd vertegenwoordigd op de televisie.

image

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Eindelijk weer eens eentje met Tim Robbins, gauw maar eens kijken!

Aardige wegkijker. Typisch HBO, dus vooral erg goed gemaakt.

Het onderwerp (de eerste real-life soap ever) sprak me niet heel erg aan, en naderhand was ik eigenlijk vooral benieuwd naar de échte beelden.

Zouden ze samen op de DVD moeten zetten met de film.

En o ja, Diane Lane .

avatar van james_cameron

james_cameron

Typische HBO-kwaliteit in deze film, gebaseerd op ware gebeurtenissen, over het onstaan van reality tv, begin jaren '70 in de VS. Een bekroond documentairemaker (hier uitstekend gespeeld door James Gandolfini) heeft het geniale idee om het wel en wee van een doorsnee amerikaans gezin te laten filmen en er een televisieserie van te maken. Uiteraard loopt één en ander volledig uit de hand. Diane Lane en Tim Robbins zijn geweldig als de ouders van het grote gezin die langzaam de controle over hun levens verliezen. De film is interessant en onderhoudend maar mist wel iets aan emotionele impact. En de kinderen van het gezin komen er wel erg bekaaid vanaf.

avatar van 606

Onverwacht een hele sfeer volle film met een mooi en goed verhaal.

Goed geacteerd door de cast.

3,5 ster

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Vond hem totaal niet boeiend.

*1.5

gauke

Zo nieuw en controversieel was "Big Brother", bedacht door John de Mol niet: reality televisie en de hunkering naar voyeurisme, blijkt al in 1973 (als experiment) te hebben bestaan. Deze docudrama vertelt het, qua geschiedenis en sociologie, interessante verhaal over een Amerikaanse familie wier leven door camera's gevolgd werd, onder het mom "als realiteit entertainment wordt verandert alles". De originele serie over "het perfecte gezin" omvatte destijds twaalf afleveringen en het wringt om de informatie in slechts 86 minuten te persen. Boeiend is de dunne lijn tussen fictie en nonfictie, die onder meer door manipulatie bewandeld werd. Het was ook de eerste keer dat een homoseksuele man openlijk en trots op de tv verscheen, alleen daardoor al had de serie impact. De cast speelt grandioos, al worden de personages zo nu en dan wat stereotype neergezet.

avatar van lowlander69

lowlander69

• 2035 stemmen

Een best wel leuke HBO film over het ontstaan van reality tv in de jaren 70.Het tijdsbeeld wordt heel goed gebracht.Goede rollen van Diane Lane en James Gandolfini