Le Pornographe (2001)

Alternatieve titel: The Pornographer

Frankrijk / Canada

geregisseerd door Bertrand Bonello
met Jean-Pierre Léaud, Jérémie Rénier en Dominique Blanc

De film gaat over de voormalige pornofilmer Jacques Laurent, die in de jaren zeventig een gevierd, gewetensvol en artistiek pornofilmer was, een soort auteur van de erotische cinema. Toen zijn zoon ontdekte wat zijn vader voor beroep had - hij was daar altijd over voorgelogen - liep hij van huis weg en weigerde ieder contact met zijn vader. Laurent maakte daarop een eind aan zijn carrière. Vele jaren later ziet hij zich door financiële problemen gedwongen het oude métier weer op te nemen. Dat beroep is echter drastisch veranderd. Voor een legendarische, immer originele filmer als Laurent is geen plaats meer.

Saaie en uiterst trage film over een pornofilmer, die na een onderbreking van twee decennia uit geldgebrek weer aan de slag gaat. Hij ontdekt dat de stijl van pornofilms sinds zijn glorietijd veel veranderd is en nu meer het karakter hebben van hardcore videoclips. Er is voor hem geen plaats meer in dat wereldje, terwijl zijn huwelijk op de klippen loopt en de hernieuwde relatie met zijn zoon nauwelijks van de grond komt.
Wanneer men op grond van de titel een seksfilm verwacht, dan komt men bedrogen uit. De
film telt welgeteld één hardcore-scène met de Franse pornoster Ovidie.
Ik heb werkelijk geen idee waarom regissseur Bonello deze film gemaakt heeft en waarom Jean-Pierre Léaud zich leende voor deze inhoudsloze titelrol.