ad

Genre: Drama / Mystery

Oorsprong: Armenië / Duitsland

Geregisseerd door: Don Askarian

Met onder meer: Alik Asatryan, Mikhail Stepanyan en Karen Dzhanibekyan

IMDb beoordeling: 7,1 (125)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 4 april 1992

Over Avetik

Met cryptische symboliek wordt aan de hand van het karakter Avetik, een Armeense filmmaker in ballingschap wonend in Berlijn, de geschiedenis van Armenië verteld. De autobiografische gelijkenis met regisseur Askarian zelf is verweven met historische gebeurtenissen zoals de genocide van 1915 en met middeleeuwse poëzie.

avatar van John Milton

John Milton

Prachtig.

Moeilijk te beschrijven film, van deze Armeense filmmaker. Maar de synopsis hierboven dekt het echt heel goed. Ik merkte trouwens dat er een opnieuw gekleurde versie bestaat, naar verluidt van een nieuwe 2k scan. Of dat klopt kon ik niet goed achterhalen, maar hij ziet er beduidend beter uit dan mijn gepindakaaste dvdrip, of de screenshots van de complete dvd.

Die nieuwe versie staat trouwens in zijn geheel op YT, maar op de een of andere manier wilde bij mij de stream niet starten. Gelukkig had de YT ripper daar geen last van. Maar ik zou deze graag eens op het grote scherm zien. Paradzjanov, Tarkovsky, Deren. En toch absoluut eigen. Heerlijke dromerige film om over na te denken en na te lezen. Ook geen overbodige luxe met mijn beperkte kennis van Askarian en Armenië. De film is uiterst genietbaar zonder, maar de diepere lagen voegen wel degelijk toe.