Kray (2010)

Rusland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Aleksey Uchitel
met Vladas Bagdonas, Aleksandr Bashirov en Semyon Belotserkovskiy

Kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Siberische achterland gaat de krijger Ignat naar een klein dorpje en roert de bevolking met zijn manieren van het besturen van een locomotief. Voor hem zijn is de locomotief een fetish geworden en de snelheid ervan een uitlaatklep. Uiteindelijk gaat hij naar een eiland waar een verlaten locomotief staat die hij wil proberen te herstellen. Onderweg ontmoet hij een Duitse vrouw die de oorlog alleen doorbracht op het eiland. Ze helpt hem de locomotief te herstellen.

Russische inzending voor de Oscars 2011, dus ik was benieuwd: een zwaar tegenvallende film, zonder duidelijk doel gemaakt, zonder een goede karakterontwikkeling, langdradig, te lang, zinloos.

gauke houdt niet van locomotieven, dat is duidelijk....

Ik vond het een prachtige film. Erg Russisch, dat wel. Zonder een echt verhaal. Ik kan me voorstellen dat je dat snel zat wordt. Of je wordt door deze film gegrepen en je zit naar een twee uur durende uitputtingsslag te kijken van hoe mensen proberen te overleven in de wilde woestheid van Siberië. Ga me nou niet vragen waar deze film precies over gaat. De synopsis hier slaat er ook maar een slag naar. Ja, deze film gaat vooral over locomotieven. Althans ze zijn voortdurend in beeld. Als een metafoor voor kracht, onverzettelijkheid, uithoudingsvermogen, dat de mensen die het lot hier samengebracht hebben, Russen en Duitsers, nodig hebben willen ze hier overleven.

De film zit ook vol humor, want die Russen doen voortdurend dingen die je niet verwacht. Ze lijken te luisteren naar een andere logica dan die wij in het westen kennen. Mannen en vrouwen gaan ook minder geciviliseerd met elkaar om, nogal rauw en basic. Een mooi inkijkje in de Goelag, dat we als woord kennen, maar waar we geen idee van hebben wat het precies is. Kampen ja, maar zonder bewakers, 'want je kunt hier toch niet weg'.

Ik hou van films die onder je huid kruipen, zonder dat ze hun boodschap direct voor je neus uitschrijven. Die het vooral van beelden moeten hebben, en minder van een verhaal. Die je een wereld tonen die je je niet eens kunt voorstellen. Dit is zo'n film.