Blood in the Mobile (2010)

Alternatieve titels: Blod i Mobilen | Bloed in Je Mobieltje

Denemarken / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Frank Piasechi Poulsen

Voor de fabricage van mobiele telefoons worden mineralen uit Congo gebruikt. De opbrengst dient om de burgeroorlog mee te financieren. De Deense documentairemaker Frank Piasechi Poulsen voelt zich hier schuldig over. Nadat hij tevergeefs aanklopt bij Nokia, besluit hij af te reizen naar de ontoegankelijk Bisie-mijn, om met eigen ogen te zien wie er geld verdient aan het illegaal gewonnen kassiteriet.

avatar van boombastic
Zeker interessant, weet iemand wanneer deze uitkomt?

avatar van euroshopper
Ik weet niet wanneer hij uitkomt, maar ik weet wel dat ik em binnenkort gratis kan bekijken in het filmhuis.

Nieuwsbericht - Gratis films voor studenten - Movies that matter filmfestival - moviesthatmatterfestival.nl

avatar van speedy23
Woensdag a.s. 30/3 op NL2 om 23u35.

avatar van narva77
Het probleem met de Coltan en de Cassiteriet uit Congo is echt al jaren bekend. Deze film maakt de tragedie alleen nog nét iets persoonlijker en overzichtelijker voor de gemiddelde burger. Knap en slim hoe regisseur Frank Piasechi Poulsen bij Nokia en in de VS het zo persoonlijk weet te maken. Hij zal nu toch ondertussen wel feilloos de weg naar Espoo weten (een grote voorstad van Helsinki).

Wel een behoorlijk gedurfde en riskante onderneming van hem en zijn crew, om in Oost-Congo zelf in de mijnen te gaan filmen, zeg! Ik was zelfs heel even bang dat het niet goed zou aflopen met de filmploeg, maar gelukkig viel het mee.

avatar van Nijmegen
Interessante documentaire over mineralenwinst uit mijnen waar burgers compleet worden uitgebuit. Prachtige opnames van binnenuit de mijn, wat kan de wereld toch gek in mekaar steken. Op het moment waar de filmmaker de direct confrontatie met Nokia aangaat blijven de scherpe vragen uit wat jammer is, helemaal als dit het enige punt is dat je in je docu wilt maken.