• 11.701 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Hole in the Forehead

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Giuseppe Vari

Met onder meer: Dragomir Bojanić 'Gidra', Claudio Undari en Rosy Zichel

IMDb beoordeling: 5,3 (187)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Un Buco in Fronte

Een bendeleider is op jacht naar een verborgen schat. Hij schiet iedereen neer die hem voor de voeten komt of die hem niet wil vertellen waar de schat verborgen is. Tot er een held op de proppen komt. Hij weet de hele bende inclusief de leider te doden en gaat zelf op zoek naar de schat. Het is zijn bedoeling deze te schenken aan een klooster die van de bende veel te lijden heeft gehad.

avatar van Derck_B

Derck_B

Deze onbekende spaghetti is toch wel een verassing. De muziek zal je na het zien niet snel vergeten. Eigenlijk slechts één melodie op een orgel wat de hele film door in variaties te horen is, verwijzend naar de sombere omstandigheden rond het oude klooster. Een spaghetti western die zonder veel moeite in een opera kan worden omgezet.

(Staat nu compleet op Youtube.)

avatar van Brix

Brix

• 19332 berichten

Ik heb al heel wat slechtere spaghettiwesterns gezien dan deze.

Niet dat deze zo geweldig is, maar vermakelijk genoeg voor mij.

De klooster-locatie is goed gevonden, en maakt het gemis aan fraaie landschappen enigszins goed.

De rol die de paters in het verhaal spelen kan ik ook wel waarderen.

Dragomir Bojanic doet het niet slecht in de hoofdrol.

Ik moest wel voortdurend denken aan de Belgische acteur Julien Schoenaerts in diens jongere jaren.

De uiterlijke gelijkenis is sterk.

Hij had in sommige shots ook wel iets weg van Eric Fleming (uit de TV serie Rawhide) en droeg een outfit die op die van Fleming lijkt.

De sobere Spaans-Mexicaanse gitaarmuziek kon mij ook wel bekoren.

Het blijft natuurlijk wel spaghettiwestern, met veel ongure Mexicanen die overdreven lachen.

De Mexicanen komen er doorgaans slecht vanaf in dit soort van westerns.

Je zou kunnen zeggen dat ze de plaats innemen van de Indianen in vroege Hollywood westerns.