Saxána a Lexikon Kouzel (2011)

Alternatieve titels: Little Witch on a Broomstick | Saxana

Tsjechië
Familie

geregisseerd door Václav Vorlícek
met Petra Cernocká, Jan Hrusínský en Helena Novackova

Lang geleden is heksje Saxana ontsnapt uit het strenge keurslijf van school in sprookjesland en naar de gewone wereld getrokken, verliefd geworden op Honza, getrouwd met hem en ze leeft daar nu gelukkig incognito. Haar negenjarige dochtertje Saxanka is echter achter haar verleden gekomen en voelt zich als ieder kind natuurlijk enorm aangetrokken tot haar moeders thuisland van heksen, magie, elven, monsters en ander gespuis. Stiekem gaat ze met haar nieuwe vriendje pixie Krakavous naar het feeënrijk. Daar ziet men haar echter aan voor haar moeder en ze moet diens nog openstaande 300-jarige schooldetentie uitzitten.