The Presence (2010)

Drama / Horror

geregisseerd door Tom Provost
met Mira Sorvino, Shane West en Justin Kirk

Een vrouw reist af naar een afgelegen hut waar ze gestalkt wordt door een geest. Met de onverwachte komst van de vriend van de vrouw groeit de obsessieve spirituele kwelling. Al snel begint de vrouw vreemd irrationeel gedrag te vertonen wanneer de dunne lijn tussen gezond verstand en beheersing zich begint te ontrafelen.

avatar van Bubblez
Dit is niet zo best. De plot en de titel deden me groots werk verwachten, maar de uitwerking ervan is slecht. Het begint veelbelovend met wat sfeervolle stills en de introductie van het hoofdkarakter, die zonder voorgeschiedenis meteen begint bij het huisje, schept een verwachting. Maar na de zoveelste vage gebeurtenis en de eerste geest die steeds overal staat, slaat de verveling toe.

Mira Sorvino ziet er zelf af en toe ook uit als een spook. Geen aanrader!

avatar van mcdaktari
En toch vind ik dat ze met weinig middelen een aardig filmpje wisten te maken. Ik had teminste wel zoiets van ik wil hem helemaal zien en niet halverwege al afhaken. Het is wel niet een film voor iedere horror liefhebber. Maar ik kon het toch goed aanzien. Trouwens ik vind horror nou ook niet de juiste benaming.
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de makers van The Blair Witch Project hier iets mee van doen hebben maar hoe dat nou precies zit weet ik niet.
Niet dat deze film daar ook maar iets op lijkt want dat is beslist niet het geval.
Toch 2,5 ster.

avatar van Bubblez
mcdaktari schreef:

Dat staat op de cover...

Apart.

Horror is inderdaad een verkeerde omschrijving, het is meer een mysterie. Maar er staat regelmatig een geest in beeld, dus de genreaanduiding is ook weer niet zo vreemd.

Eerste kwartier kom je door zonder dialoog. Spannend is het niet, eng of goor al helemaal niet. Eerder redelijk bevreemdend. Het is lastig vat te krijgen op de hele situatie, tot het einde trouwens zo, dus je moet het maar doen met wat je te zien krijgt.

Halverwege wordt al wat duidelijk, het einde is best een mooi slot voor deze film. Het zorgt er ook voor dat er een shift plaatsvindt in hoofdpersonages en hoofdgebeurtenis, vond ik wel leuk gedaan.

De film is op zich aardig traag, visueel redelijk bij momenten maar niet genoeg om de film te dragen, de soundtrack is leuk maar redelijk frivool voor iets wat zich een horror noemt en het acteerwerk net niet aanvaardbaar genoeg. Het had allemaal wat beter gekund, maar omdat het toch aardig apart is uitgewerkt en omat het einde erg goed meeviel, toch een dikke voldoende.

Kleine 3.5* kunnen er wel vanaf.

avatar van Joone
hele vage film dit, begrijp er niks van!

slaapverwekkend...

avatar van winke082
Normaal ben ik wel helemaal voor dit genre.
Maar dit was hem echt niet.
Inderdaad erg vaag allemaal en weinig schrik momenten.
1 pluspunt is de mooie natuur maar daar kijk je deze film niet voor.
Jammer maar helaas.

avatar van kaztor
Na een kwartier uitgezet. Een vrouw die zonder aanwijsbare redenen ergens in een afgelegen hutje haar tijd besluit te besteden, een geest die er uit ziet als een pipse man die je overal ziet opduiken, dezelfde vrouw die voor haar plezier in een donkere kamer een oude 78-toeren-pick-up aanzet... gaap...

En had Shane West echt niets anders te doen?

avatar van henkula
Horror film voor beginners?

avatar van lars-pixar
‘Liegen mag want wij als film kijker hebben toch gelijk dat dit slecht is’

Wij zaten deze film met ze vieren te bekijken en in het begin was de titel best lang en toen kwam er beeld, we lagen in een deuk om die korte momenten van het huis en daarna dat het beeld weer vervaagt tot een volgende scène.

En ook dat die vrouw loopt door het huis heen en dat er een deur open gaat en later staat er een bleke man naar buiten te staren pas na 7 minuten waren we klaar met lachen. Als we het begin al niet serieus op pakte betekende dat natuurlijk al genoeg dat de film niks zou worden maar hij was maar net begonnen dus ik gaf deze film nog hoop maar jammer genoeg……..

Heel de film is goed uit gewerkt daar licht het niet aan het licht aan het scenario die er slecht gedacht is en daar valt niet om te liegen want heel de film is gewoon saai op geen een punt dat het interessant wordt zelfs de spanning wordt op geen een punt er in gegooid en dat valt ook erg tegen.

De casting is slecht en de acteurs weten geen raad met heel de film dus doen maar wat ze kunnen een rol verwerken. Deze film is geen horror film en ook zeker niet voor beginners want zelfs die krijgen het erg zwaar en daar lieg ik niet om.

avatar van Vdk_Movie
Oei wat slecht

avatar van Boeikens
Slome spoken.

Ook al is de setting gegeven en is er potentieel, lukt het maar niet een goede sfeer te creëren.
Enkel bij momenten is er een opflakkering, zoals de nachtelijke gang naar het WC, maar voor de rest blijft het tergend langzaam, is er nul spanning en blijft het verhaal vrij wazig. De plotwendingen noch de twist op het einde konden het geheel verder boeiend maken.