Made in Italy (1965)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Nanni Loy
met Lea Massari, Nino Manfredi en Alberto Sordi

Italianen die als gastarbeiders naar Zweden onderweg zijn, wisselen herinneringen uit aan typerende aspecten van het vaderland. Twee koppels uit het bourgeoisie-milieu kiezen een typisch Italiaans restaurant voor zijn naam, 'La Trattoria', en walgen van de slechte service en de rommeligheid. Een elegante dame in haar prachtige Ferrari wordt aangesproken door een Italiaan en verbeeldt zich een flirt, maar de man heeft slechts oog voor haar auto. Een andere Italiaanse vrouw vindt haar echtgenoot in bed met een andere vrouw, maar hij is zo goed met zijn uitleg dat ze er uiteindelijk in gelooft dat het allemaal haar schuld was omdat ze niet genoeg tijd had voor hem.

2 opmerkingen vooraf;
1: Deze film duurt geen 100 maar 125 minuten
2: Die zgn. Ferrari was eigenlijk een ...Jaguar
Hoe dan ook,de vliegreis van gastarbeiders en toeristen geeft de film een soort raamvertellingstructuur mee en de scènes waarin de Italianen zich op de bekende wijze misdragen in het vliegtuig verbindt een film in 5 luiken,die uit meerdere korte en zeer korte sketches bestaan,alsmede steeds 1 lange.
Doet wat denken aan i mostri van Risi,geen toeval want ook hier was Scola scenarist.Oppervlakkig gezien ijkt dit een commedia all'Italiana te zijn;het is echter eerder een deconstructie ervan.De punchlines zijn vaak opzetteijk afwezig en de maatschappijkritiek is hier wat vinniger dan je van het genre verwacht,met een duidelijke focus op achterlijkheid en armoe.
Zelfs deel 3 dat over le donne gaat,heeft een overwegend bittere stemming.
In de uitgebreide sketches komen de grote namen zoals we die op de poster zien langs,de beste zijn die met Manfredi over clientelisme en wittenboordencriminaliteit, en de laaste waarin-hoe kan het ook anders-la mamma centraal staat ,die wordt gespeeld door-verrassing-Magnani.