Herbstgold (2010)

Duitsland / Oostenrijk
Documentaire / Drama

geregisseerd door Jan Tenhaven
met Alfred Proksch, Gabre Gabric en Herbert Liedke

Trouw aan het motto 'Rust Roest' zijn Ilse, Alfred, Jiri en Gabre allen al meer dan 80 jaar oud. Alfred is een 100-jarige discuswerper uit Wenen, Juri is een 82-jarige hoogspringer uit de Tsjechische Republiek, Ilse met haar 85 is een kogelstootster uit Kiel en Herbert is 93 jaar en komt uit Stockholm. Sport is het belangrijkste in hun leven, of beter wedstrijdsport. Want hun doel is zich te kwalificeren voor het Wereldkampioenschap voor Senioren in Lahti, Finland, de Olympus der bejaardensport. In het hoogspringen, discuswerpen en kogelstoten trainen ze zich in topvorm en ze vrezen de dood noch de duivel in hun pogingen om het podium te beklimmen. Met fatalisme maar ook met trots voeren zij een strijd tegen hun eigen lichaam, tegen de tijd en vooral, tegen de concurrentie.

avatar van krabat
Deze documentaire heeft mij een alternatieve manier van “oud worden” laten zien. De kleurrijke personages hebben ondanks de hoge leeftijd stuk voor stuk hun levensvreugde, humor en karakter niet verloren. Het was inspirerend en af en toe zelfs ontroerend, maar bovenal met veel humor gebracht (dankzij de geweldige hoofdrolspelers). Het einde, uiteraard de kampioenschappen in Finland zijn werkelijk prachtig in beeld gebracht en was een ware climax.

Leuk om te zien dat een waarschuwing gegeven wordt voor grof taalgebruik, dat heb ik gemist, maar daaruit blijkt wel dat het hier absoluut niet om een stel stoffige oudjes gaat!

avatar van Prudh
Herbert, 93, Zweden: wat een verschrikkelijk grappige man is dat. "I aim to survive you" zegt hij tegen de filmploeg met een ontdeugende lach op zijn gezicht. Zijn uiteindelijke 100 metersprint is echt fant-tas-tisch. Het meest innemende en menselijke stukje film dat ik in lange tijd heb gezien. En dan die slowmo's van die oudjes terwijl ze hun onderdeel uitoefenen. Verbeten gezichten, aangespannen spieren onder een hangende huid met aderen en ouderdomsplekken en vooral veel wilskracht. Ontzettend leuke film.

avatar van BenicioDelToro
Herbert, fantastisch!
Die oprechte animositeit die hij voelde met zijn Italiaanse tegenstander, schitterend!
I aim to survive you, heb ik krom om gelegen!

En Alfred dan, de honderdjarige die nog altijd flirt met de vrouwen (het moest er van komen, maar hij is begin januari op 102-jarige leeftijd overleden).

Gabre en Ilse verbaasden ook. Gabre, wat een energieke vrouw nog. Ze wilde haar leeftijd niet verklappen maar haar tegenstandster Olga floepte er toch uit dat ze al 94 (!) is. Wat een levenslust! Ilse, die met haar 85 jaar haar benen nog in haar nek kan leggen en oprecht baalt dat ze die ene centimeter mist, schitterend.

Opmerkelijk dat uitgerekend de jongste van het stel, Jiri, de meeste kwaaltjes leek te hebben. Prachtig, die genegenheid tussen hem en zijn vrouw.

Heb echt genoten van deze documentaire. Heel fijn! 4*

avatar van De Knip
En dan die k*t Italiaan Sansonetti ook nog het volkslied meezingen! Je ziet Herbert balen

avatar van j_u_u_l
BenicioDelToro schreef:
Herbert, fantastisch!
I aim to survive you, heb ik krom om gelegen!

Heb echt genoten van deze documentaire. Heel fijn! 4*

Exact same thoughts prachtige, maar bij vlagen echt trage (maar ja wat wil je met die oudjes ) docu! 3,5 ster