Finnemans (2010)

Alternatieve titel: One Night Stand V - Finnemans

Nederland

geregisseerd door Thomas Korthals Altes
met Jelmer Ouwerkerk, Remko Vrijdag en Susan Visser

Finn (15) is een onbezorgde middelbare scholier tot hij op een dag zijn vader Roelof thuis aantreft, verkleed als vrouw. Roelof vraagt Finn dit geheim te houden, maar al snel valt het moeder Myla op dat Finn stiller en nerveuzer wordt. Op school trekt Finn zich steeds meer terug. Interesse van een meisje, Lizzie, wijst hij af. Wanneer bij Finn de schrik om het hart slaat als hij twijfelt aan zijn eigen aanleg, benadert hij Lizzie, die na enige achterdocht, op zijn interesse ingaat. Er ontstaat een prille relatie die Finn wegdrijft van de problemen thuis. Maar bij de eerste vrijpartij slaat bij Finn de schaamte en twijfel toe.

Film uit de nieuwe One Night Stand reeks.

Acht nieuwe films van Nederlands talent vanaf 8 oktober op tv.

avatar van Phoenix
Remko Vrijdag van de Vliegende Panters als travestiet, hmm.

Regisseur Thomas Korthals Altes over Finnemans
“Het leven van een puber is vaak al moeilijk genoeg. En dan struikel je ook nog over de BH van je vader.”

Een zeer geestig gegeven, dat helaas gezien de lengte niet geheel tot zijn recht komt; er wil teveel verteld worden in veel te grote stappen. Vader die alleen vrouwenkleren wil dragen en zich niet meteen laat ombouwen, was dramatisch gezien al interessant genoeg geweest.

Nu werkt de verhaallijn van de zoon veel beter, zeker gezien het vriendinnetje, die de leukste rol uit de hele ONS reeks heeft. Meisjes die hun vriendje standaard kuttenkop noemen kunnen bij mij al niet meer stuk.

avatar van Baggerman
gotti schreef:

Ja, dat is inderdaad wel jammer, want de film is verder overigens zeer goed te pruimen. Deed me qua verhaal wel heel erg denken aan Normal met Tom Wilkinson.

Voor de rest wordt er degelijk geacteerd en vond ik de muziekkeuze ook wel passend.

Lastig onderwerp, niet mijn onderwerp.

Maar sterk in een film gezet. Zeldzaam goeie One Night Stand film. Duidelijk waarom Finnemans het Gouden Kalf heeft gekregen.

robertus65
Goed in elkaar getimmerd filmpje met een vleugje ironie en leuke rolletjes. De film verdiende meer dan 50 minuten, dan zou ik wellicht 4 sterren gegeven hebben.

avatar van Goldenskull
Veel eensgezinde mensen bij deze film. En ik kan me er bij aansluiten.

Het concept (eerste regel plotbeschrijving) was de reden dat ik dit wel even wilde zien, hopend op een aardig humoristisch filmpje. De film heeft wel iets humoristisch, maar focust vooral op drama, maar ook meteen op de verwerking. Het gaat allemaal wat te vlot en het script is niet overal even sterk. Finnemans is een leuk filmpje, maar neemt in het korte tijdsbestek van 50 minuten wat te veel op hooi op zijn vork.

Wat een ubercute meisje trouwens. 3*

avatar van maxcomthrilla
Onderwerpen die zich ver weg van mijn eigen bed afspelen, voedden soms een bepaalde nieuwsgierigheid bij mij. Deze film is heerlijk lichtdramatisch bekeken, vanuit het perspectief van een opgroeiende puber die plotseling een string ontwaart bij zijn vader tijdens een potje paintballen. Het is nou eenmaal wel ( onbedoeld? ) grappig om een man in een jurk rond te zien slenteren en typische vrouwendingen te zien doen en om te zien hoe de omgeving er op gaat reageren. Een oprechte, lieve film tevens een charmante ode aan wat Nederlandse vrijzinnigheid al doet het geheel soms teveel aan als een soort van voorlichtingsspotje. Een 3*

avatar van Maikeru
Film die voor mij eigenlijk op geen enkel vlak werkt. Ik snap eigenlijk ook niet helemaal hoe ik de film moet interpreteren. Want je hebt een behoorlijk dramatisch gegeven, die alle personages als behoorlijk dramatisch ervaren, maar dan met een soort luchtige komische saus eroverheen gegoten? Het voelt voor mij heel tegenstrijdig aan. Ik kon er de lol niet van inzien en het kon mij ook niet raken.

Ik stoorde mij aan de overheersende muziek. Ik stoorde mij aan het script dat enorme 'dramatische' sprongen maakt. Ik stoorde mij aan het acteren van de jongen, het meisje en de vader. De moeder vond ik wel goed acteren. Jammer alleen dat geen van de personages geloofwaardig is.

neo (crew)
Met terugwerkende kracht maar eens begonnen aan de One Night Stand reeks van 2010.

Finnemans blijkt meteen al een vrij goed te zijn. Waar de lengte voorheen nog wat korter was, is dat bij dit soort scenario's echt een meerwaarde. Zo geeft deze film, zelfs in een nog steeds relatief korte duur, een goed beeld van de veranderde gezinssituatie. Het wat ongebruikelijke thema wordt uitstekend uitgewerkt, zonder te vervallen in flauwigheden. Uiteraard nodigt de verandering van een man naar een vrouw uit om eens flink te gniffelen, maar alles blijft op een luchtige manier binnen de grenzen van waardigheid. Er is sprake van een mooie balans tussen komedie en drama. Maar dit was ook niet mogelijk geweest zonder een goed stel acteurs, want oh wat doen die het goed. Vooral Jelmer Ouwekerk maakt indruk in zijn eerste hoofdrol.

avatar van movie acteurs
Sowieso ben ik niet helemaal in voor dit soort films. Ben volgens mij wel de enige persoon die blij was dat het speelduur niet langer dan een uur duurde. Deze film wil een zeer apart probleem laten zien maar het kwam bij mij niet echt over. Nee Finnemans is totaal niet mijn film. Spijtig maar ieder zijn mening. Ook het acteerwerk deed mij weinig en de rest van de film wist weinig indruk te maken. 1,5.

avatar van chiel
Wat bedoel je met "dit soort films"?

Vader wordt een vrouw. Bijzonder onderwerp voor een film. En dat terwijl zoon ook juist op de leeftijd gekomen is om z'n sexualiteit te ontdekken. En als er dan ook nog eens leuk geacteerd wordt en het verhaal in 50 minuten heel knap wordt verteld, al gaat het aan het einde wel ineens erg snel, dan heb je een puike film. Knap gedaan.

avatar van BlueJudaskiss
De beste One Night Stand film die ik tot nu toe gezien heb.

In tegenstelling tot veel andere films uit de reeks vond ik het prettig om een keer een 'concreet' verhaal te hebben: heel veel anderen vond ik altijd wat vage, semi-diepzinnige drama's zonder kop op staart. En vooral: zonder een bevredigend einde. Finnemans was daarentegen een volwaardige film binnen de 50 minuten.

Er valt wel e.e.a. aan te merken op het script, maar ik heb me er niet aan gestoord. Fijn acteursensemble, waarbij ik (weer) verliefd werd op zowel Hoes als Visser. En natuurlijk ook een verrassende Remko Vrijdag.

avatar van 93.9
Bovengemiddelde korte film met gewoon puik camerawerk op bioscoopniveau zeg maar.
Mooie acteerprestaties. Film waarbij niets onmogelijk is. Niet-alledaagse ontwikkelingen volgen elkaar rap op.

avatar van Hakunamatafaka
Waarom staat hier drama bij? Heb me kapotgelachen.