Biz (2010)

Alternatieve titels: Wij | One Night Stand V - Biz

Nederland

geregisseerd door Janice Pierre
met Fatma Genç, Mustafa Duygulu en Ferdi Stofmeel

De Turkse Esin en Serkan zijn verliefd, getrouwd en genieten van het nieuwe leven met elkaar. Als Serkan en zijn vader weg moeten voor zaken, verandert hun fijne leventje. Door de verregaande inmenging in Esin’s leven door haar schoonmoeder met al haar normen en waarden ontstaat er zoveel verwijdering en onbegrip tussen de twee geliefden dat dit hun liefde bijna fataal wordt. Op het punt dat Esin letterlijk opgesloten zit en Serkan zich van haar heeft afgesloten, komt Esin in opstand en eist haar geluk weer op.

Titel is veranderd van Twee Gezichten, in: Biz (Wij).

Een van de films uit de nieuwe One Night Stand reeks.
Acht nieuwe films van Nederlands talent vanaf 8 oktober op tv.

avatar van Lexcoaster
Interessant verhaal, maar ik betwijfel of de korte speelduur de film wel goed zal doen om het verhaal afdoende tot z'n recht te laten komen.

Een jongen vrouw, in de bloei van haar leven, wordt volledig kapot gemaakt door Turkse tradities en normen en waarden. Intrigerend portret, hier en daar inderdaad net iets te karikaturaal door de relatief korte speelduur, maar al met al overtuigend. Eerste ONS uit de nieuwe lichting met een duidelijk eigen visie en invalshoek.

Jammer dat de film niet op telefilm lengte was, aangezien deze dan écht had kunnen imponeren. Nu is de potentie er wel, maar blijft het echte drama eigenlijk achterwege...

Greeneyelady1
Ik vond het een hele mooie, maar helaas korte film om te zien!
Kwam waarachtig op mij over. Het einde vond ik goed bedacht.
Het claustrofobische werd goed bereikt vind ik tijdens deze film (ik denk dat men wel weet welke scene ik bedoel)
Ook het verstikkende wat betreft de sociale controle/familie wat zich met je leven bemoeit en je verplicht aan bepaalde verwachtingen te voldoen.
Chapeau voor de regisseur!

robertus65
Die schoonfamilies, daar kun je boeken over vol schrijven.
In Nederland zetten we de klok een uur terug, maar de schoonfamilie uit Turkije 100 jaar.
Erg rolbevestigend was het allemaal.

avatar van .Fee.
Rolbevestigend, ja, helemaal mee eens. Maar wél mooi, mooie emoties, mooi gefilmd.

avatar van Robi
Film over een moderne vrouw in een traditionele Turkse familie. Het grootste manko aan deze film is toch wel de opbouw van het verhaal. Die loopt gewoon niet. Essentiele dingen zoals waar komt de liefde vandaan, hoe hebben ze elkaar leren kennen ontbreken en daar staat tegenover dat andere dingen weer te lang en uitgebreid saai worden uitgesponnen. Eigenlijk is het hele verhaal te lang voor een korte film, hoewel ik er aan de andere kant ook blij mee ben dat de film niet langer duurde. Tenslotte is het einde ook nog eens erg ongeloofwaardig na de dramatische opbouw van dit verhaal. Een dikke onvoldoende dus.