ad
  • 8.147.934 stemmen

Meine Mütter - Spurensuche in Riga (2007)

Documentaire | 87 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Two Mothers

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Rosa von Praunheim

Met onder meer: Gertrud Mischwitzky, Rosa von Praunheim en Astrid Ruschlau

IMDb beoordeling: 7,6 (40)

Over Meine Mütter - Spurensuche in Riga

Op zijn 65ste hoort Rosa von Praunheim, de controversiële luis in de pels van de Duitse cinema, dat hij geadopteerd is. Hij komt direct met een onderzoeksdocumentaire naar de wortels van zijn bestaan en dus een persoonlijk verhaal over de horror van de Tweede Wereldoorlog.

Querelle

Ontzettend boeiende en soms verbazingwekkende docu. Heel persoonlijke film waarin von Praunheim toch de juiste afstand weet te vinden ondanks dat het niet niks is waar hij op late leeftijd allemaal achterkomt over zijn achtergrond. En hierdoor voor de meeste mensen wellicht beter te verteren dan zijn andere films.

Top.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Als ik de naam Von Praunheim hoor moet ik dan ook eerst aan "extravaganza" denken. Bij dit onderwerp frons ik ook eerst even de wenkbrauwen: is het écht of in scène gezet door hem? Dat eerste toch begrijp ik uit je recensie?

Querelle

Destijds op het IFFR was er een productie assistent die er over vertelde. Daar begreep ik van dat het onderzoek eerst is gedaan door het productie team en vervolgens is von Praunheim zelf met cameraman langs alle betrokkenen en ondervraagden gegaan. Hierdoor lijkt zijn reactie op wat hij allemaal hoort wel authentiek, maar is het ook weer niet zo dat het veels te emotioneel wordt, omdat hij het waarschijnlijk al wist. (maar dat weet ik eigenlijk niet zeker).

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Maar daar kan ik als achterdochtige VP-volger nog steeds niet uit afleiden of VP op 65-jarige leeftijd écht hoorde dat zijn moeder zijn moeder niet was of dat hij ons in de maling neemt. Of is het antwoord daarop een spoiler?

Querelle

Nee het is echt. Alles wat je ziet is echt gebeurd, maar het is vervollgens wel in scene gezet.

Querelle

Je brengt me trouwens bijna aan het twijfelen , maar het kwam allemaal erg authentiek en geloofwaardig over.

Hij zegt zelf ook nadat hij hoort wat er met zijn èchte moeder is gebeurt: "Dit zal veel mensen niet verbazen, er moest wel iets heel erg fout zijn":P Of iets in die trant.