Wat Ik Nog Ben (2016)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jurgen Bakker en Thom Verheul

Gerard Smit was onder meer bioloog en hersenwetenschapper bij het Nederlands Herseninstituut. Hij kreeg in 2011 de diagnose Alzheimer. Vanaf dat moment is hij gefilmd. Zijn vrouw en hij hebben 'een verbond' gesloten met de ziekte: niet alleen treuren om het verlies, maar vooral zoeken naar wat er nog wel mogelijk is. Als schrijven niet meer lukt, schildert Gerard. “Ik werk niet meer met mijn hoofd maar vanuit mijn gevoel. Dan heeft Alzheimer niet meer de regie, maar ikzelf. Ik ben de ziekte toch ook weer dankbaar, want ik heb iets in mezelf ontdekt wat ik anders nooit gevonden zou hebben. Misschien is het werk van niks, maar ik word er gelukkig van”.