Hora (2009)

Noorwegen
Actie / Horror

geregisseerd door Reinert Kiil
met Isabel Vibe, Rudy Claes en Cassandra Jacobsen

Rikke is aan het werk aan een nieuwe roman. Ze verlaat de stad om haar moeder te bezoeken in Dokka, en ook om het boek in alle rust af te werken. Maar als ze in een bar verkracht en gebrutaliseerd wordt door een psychopaat, besluit ze om wraak te nemen.

avatar van RickZ
Slome dramahorror over verkrachte meid en haar wraak, met erg slechte bloedeffecten. Pas na 1 uur (jazeker, je kan de film 'doorspoelen' naar dat punt zonder wat te missen) gaat er wat gebeuren. Niet kijken, zonde van je tijd.

De verkrachtingsscene heeft wel wat van Irréversible trouwens. En, in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving, vind de verkrachting gewoon lekker dicht bij haar huis plaats, gewoon in de tuin, waarna ze in huis nog effe in elkaar getrapt wordt.

avatar van Filmkonyn
Er zijn weinig films die ik echt slecht vind, maar deze hoort gewoon op nummer 1 in de flop250.

Ten eerste lijkt het of de cast gewoon van straat geplukt is.. totaal 0,0 acteerprestatie... Terwijl het volgens de recentie de beste acteurs van Noorwegen zijn. (Beloofd dus niet veel goeds voor de Noorse filmindustrie.) Doet soms gewoon pijn aan je ogen... De hoofdrolspeelster is een bekend (?) pornoactrice.. Is ook te zien, want ze heeft totaal geen moeite met veel naakt door het beeld lopen en dan ook nutteloos naakt. Verder is het verhaal uitermate slecht, duurt de verkrachtingsscene véél te lang (bijna een kwartier!) en speelt het zich af ín het huis en in de tuin.. Ten tweede zie je flashbacks van een vrouw die je totaal niet kan plaatsten. en de manier waarop ze wraak neemt is de ene keer nog lachwekkender dan de andere... Schot door het hoofd en het hart.... en meneer leeft nog??? Die andere moet je zelf maar bekijken. Het bloed... ach.. denk dat de boodschap ondertussen wel duidelijk is...

Conclusie: Gigantische baggerfilm die ik al 4x wilde afzetten, maar uiteindelijk toch heb afgekeken... Mijn advies: Bespaar je de moeite... je gooit 1,5 uur weg. (of als je zoals RickZ doet, dan gooi je een half uurtje weg )

Ik kan me alleen maar bij de vorige twee commentaren aansluiten. Het lijkt wel een soort van experimenteel iets.

Ik kon het geen horror, thriller of drama vinden. Bij The Last House on the Left vond ik de verkrachtingsscène al te, nu is het helemaal erg.

Zoals al eerder opgemerkt werd kan je het eerste uur overslaan, maar zelfs het laatste half uur heb ik tandenknarsend doorgeworsteld. Wat een draak van een film.

avatar van Hoodini
Ik vond het gewoon een vette film. Als je de recensie op topoftheflops leest snap je wat meer over dit soort films.

Hoodini schreef:

Heb de recensie gelezen meteen na de film... en ik vond de hele recentie totaal niet kloppen. Heb ook delen van de recensie gebruikt in mijn antwoord.

Maar verklaar wat je vet vond aan de film? Want iedereen kan vet of waardeloos zeggen, maar onderbouw het dan met argumenten

avatar van Hoodini
Filmkonyn schreef:

Ik vond het geen standaard hollywood 13 in een dozijn horror film waarvan er jaarlijks tientallen uitkomen en vrijwel allemaal hetzelfde zijn. Dat de film af en toe wazig en niet helemaal te volgen is ligt gewoon in de stijl van dit soort exploitation films. Als je van te voren weet naar wat voor film je gaat kijken, beleef je hem al heel anders als dat je gewoon een film kijkt en niet weet wat er mee bedoeld wordt. Niet dat ik nou een kenner ben in dit genre maar begrijp wel wat er bedoeld wordt. Als groot fan van Quentin Tarantino durf ik zelfs te zeggen dat het een beetje in zijn stijl is gemaakt deze film. Als hij hem had geregisseerd deze film had hij minimaal gemiddeld een 7 gehad.

Hoodini schreef:

Jij kijkt naar het karakter van de film. Is begrijpelijk, maar om dan meteen 5 sterren te geven? Kijk hem nog eens en let dan op andere dingen, zoals acteerprestaties, de 2e slachting (schoten in hoofd en hart en die gast leeft nog???

En de reden dat het geen standaard film is, komt omdat de rape-revenge films al 20 jaar niet meer gemaakt worden. Daarom lijkt het wat.. En ik denk als Tarentino deze had gemaakt, hij zich kapot zou schamen over het resultaat.

Je mag van mij zeker een eigen mening hebben en je onderbouwt hem ook op bepaalde punten, maar dit is zeker geen 5 sterren waard.

avatar van RickZ
Smaken verschillen, maar deze film is toch echt een flop. Geen tijd meer aan verspillen dus en snel betere films gaan kijken...

avatar van qwatje
ach ik heb 'the Krays' op 1 in mij flop 250 staan, maar deze komt wel in de top250. Als oudere vent ken ik het oude sleaze genre. |Dit probeert die kant op te gaan maar dan natuurlijk in een modern jasje.... Maar het is het niet. Slecht acteer en slecht camerawerk is liefhebbers van de sleaze films niet vreemd. Maar wat veel van die films een cult status bracht is toch vooral het feit dat ze een bepaalde sfeer hadden (Veel quentin Tarrantino films ook!). Hora faalt vooral op dat vlak.

avatar van Boeikens
Pover.

Matig aftreksel van I Spit On Your Grave met meer gore maar minder kwaliteit.

Eerste 45 min zijn doodsaai de volgende 45 min zijn sexploitatie met wat gore scènes maar zwakke fx.

Cameravoering en sound zijn heel eigenwijs en niet echt mijn smaak.

avatar van bladonis
Interessante Noorse neo-exploitation (blijkbaar de éérste grindhouse uit Noorwegen, WOOHOO!). Het hervertelt in grote lijnen het verhaal uit I spit on your grave, vrouw gaat naar een huisje op de hei om daar rust en inspiratie te vinden om een boek te schrijven. Een paar lokale knapen zien in haar een verzetje. Als ze niet wil, trekken ze hun conclusies. Wat volgt is een zeer rauwe en lang uitgemeten verkrachtingsscene... In plaats van kleren aan trekt ze haar wapens, en 'verleidt' de schoften om voor haar te bloeden!
Qua verhaal niks nieuws onder de zon. Super straightforward rape/revenge! Maar dat is helemaal niet erg! Het verhaal is charmant in zijn eenvoud, en het werkt juist dóór zijn eenvoud!

Hoewel acteertalent ver te zoeken was, en er grote delen van de film gewoon niks gebeurde, was toch de grimmig- en smerigheid van de acties intens genoeg om me te verleiden door te kijken. Lekkere ransmomenten - de sex is hard, smerig, gewelddadig en liederlijk, romantisch is het verre van! vooral het stuk dat ze niet de kracht meer heeft om terug te vechten is zéér aangrijpend. Als ze als een RealDoll(c) in positie is, en een der verkrachters niet kan klaarkomen omdat ze niet op hem reageert, wat een geniale rans!! De climax, het kerven van HOER in haar voorhoofd, laat een smerige smaak achter. . De kills zijn hard, rauw in beeld gebracht en lekker ranzig. Ja, niet alles klopt volgens de wetten der forensische wetenschap, maar kniesoor. Ik ben geen anatomieles aan het volgen, ik zit een lekkere slechte grindhouse te kijken!

Isabel Vibe is bloedmooi (vind ik) en goed gekozen in de hoofdrol. Ze doet wat ze doet naar behoren en zonder gêne. Met of zonder kleren aan loopt ze vastberaden op haar doel af, ze zit duidelijk lekker in haar welgevormde velletje.
Het einde is beklemmend en laat vraagtekens achter.

Voor de eerste Noorse grindhouse starlet Isabel Vibe 4 bloederige sterretjes!

avatar van Halcyon
Uitermate zwakke rape&revenge flick die in grote lijnen I Spit on Your Grave kopieert. Films als deze zijn enkel geslaagd als ze sterke emoties oproepen. Laat dat nu net het grootste manco zijn van Hora. Door de waanzinnig slechte vertolkingen en het feit dat je het allemaal al eerder gezien hebt (tot in de details toe), zorgt ervoor dat hetgeen er gebeurt je allemaal koud laat. Hoe hard sommige scènes ook mogen zijn... Maar laten we eerlijk zijn, er zijn straffere films in dit bedenkelijke subgenre.

Bijkomende bron van ergernis is de slappe regie. De grindhouse look die men poogt (inclusief overgangen naar zwart-wit, geluidsstoringen, onzinnige slomo's en de befaamde "missing reel") werkt na verloop van tijd flink op de zenuwen. Daarnaast leidt het af van de kern van de zaak: rauw geweld en zoete wraak. Ook wat dat laatste betreft is Hora een slag in het water. Zoals gezegd: genoeg films die het veel beter deden. Dit is gewoon goedkope en slecht gemaakte prul.

Kortom, de slechtste Scandinavische horrorfilm ooit gemaakt.

avatar van mipha
Wat heeft haar moeder nu met heel het uiteindelijke vehaal te maken? Alleen dat ze in haar ouwe huisje zit toch? Of mis ik iets? Blijft een bud film.. Noorwegen is goed op weg kijkend (luisterend) naar muziek. Maar lik hoop dat Ze het maken van zulke films nooit meer doen.. Bagger!

avatar van jeroentjuhhhhh
Meer dan aardig.

Hoewel er behoorlijk vaak en aandachtig gekeken is naar I Spit On Your Grave, is deze Hora toch behoorlijk fijn kijkvoer. Van een oertypische rape&revenge flick valt dus zeker te spreken.

Dat betekent o.a een langzame en langdurige opbouw, halverwege onderbroken door een verkrachting en eindigend met de wraak (/revenge). Een 100% formule werkje en daarom zo fijn, gemaakt door fans en vooral gemaakt voor fans van dit iet wat lugubere genre.

Een vrij kale visuele stijl overheerst. Amateuristisch ten top en zo hoort het! Ondanks dat worden er aardige trucjes tevoorschijn gehaald, de audio weg laten vallen of het beeld laten verspringen (grindhouse feeling) of omschakelen naar zwart/wit beelden, die nog niet eens zo onaardig werken. Behoorlijk sfeervol geheel levert dit op.

Hetgeen dit subgenre zo mooi maakt is vaak het 'revenge' gedeelte. Zo ook hier, het is weer bikkelhard en het beloont de kijker voor z'n tijd. Isabel Vibe die Rikkie speelt is bijzonder stoer in het laatste deel, met 'HORA' op d'r voorhoofd en een weinig bedekt lichaam gaat zij haast zielloos tekeer op de daders.

Al met al een film die niets nieuws doet maar wel een leuke 'ode' is aan de bekende films binnen dit genre. Dat maakt deze 'Hora' tot een film die de moeite waard is voor de fans maar voor de rest van de kijkers totaal niet interessant is.

avatar van henkula
ode of niet, film breekt zelfs bij de aftiteling ook nog een keer nee, je ziet trouwens gauw dat het professionals zijn, die zich voordoen als amateurs.
allemaal veel te langdradig, scenes worden veel te lang gerekt, gewoon saai.

avatar van Naomi Watts
Hora kopieert letterlijk I Spit On Your Grave tot bijna elk detail. Is dat erg? Helemaal niet, want Hora is wat I Spit On Your Grave poogde maar niet kon zijn. Jammer dat ze die clownesque retard ook hebben overgenomen, vond ik een groot minpunt in ISOYG. Het is voor een exploitation flick wel erg gelikt, op technisch gebied weinig aan te merken.

Isabel Vibe is de ideale victim. Mooi en rondborstig. Haar transformatie is dan ook erg overtuigend. De verkrachtingsscenes zijn brutal, ze wordt ook totaal uitgewoond en bruutheid is toch wel een pré bij een verkrachting in een rape/revenge flick. Hoewel het niet altijd even goed werkt prijs ik het enorm hoe de makers tot in de fijne details een grindhouse ervaring proberen te creëren. Mede door missing reels, black and white transitions en een overdreven harde audio proberen ze te bewerkstelligen. Fijne pogingen. Revenge gedeelte is meer dan prima, en Isabel Vibe straalt gewoon enorm veel coolness en ruthless-ness uit. Prima Noorse exploitation en kijk al uit naar Inside The Whore.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Naomi Watts schreef:

@Naomi, wat ben ik af en toe blij met jou zeg! Want ik was na het lezen van de negatieve reviews en lage cijfers hier en op IMDb al flink aan het twijfelen geweest of ik er wel goed aan had gedaan om deze op DVD aan te schaffen... Pfoeiiii.

You're too kind .

Goedkoop uitziende en zeer magere expoitatiefilm met een beeldvoering om te huilen om over het acteren maar te zwijgen.

avatar van Naomi Watts
Het lijkt me verstandig te zwijgen over het acteerwerk bij een exploitation ja.

avatar van Nitrouz
Slecht, slecht, slecht. Ik weet niks positiefs te vinden. Dit onzinnige filmpje zal ik maar gauw vergeten.

Als allereerste weet 'Hora' zich te onderscheiden met slecht acteerwerk. Daar moet je in dit soort films niet naar kijken, doe ik ook niet, maar het valt wel op. Daarnaast duurt alles gewoon te lang, we kijken 5 minuten lang hoe onze 'hora' in haar auto door Noorwegen rijd, hoe ze tankt, hoe ze haar sigaret rookt, hoe ze pogingen doet haar waarschijnlijk slechte boek te schrijven. Het gaat zo tergend langzaam allemaal..
Dat laatste getuigt natuurlijk van slechte acteerprestaties. Ik weet niet wat 'Grindhouse' is, maar als dat de geluidsovergangen en het wisselen naar zwart-wit dan is dit wel érg slecht uitgevoerd. Wat is de bedoeling hiervan?

Na zo'n halfuur kijken volgt een groepsverkrachting. Dat heb ik maar even doorgespoeld, want dat is niks voor mij. Veel te smerig en ziek om naar te kijken, ik houd van een dosis goede gore, maar dit gaat mij wat te ver. Maar dat wist ik van tevoren al, ondanks dat viel het toch wat tegen. De verkrachtingen duren écht lang en als ik eindelijk doorgespoeld heb blijkt dat ik nog maar 10 minuten te zien heb. Hopende op een keiharde finale waar onze 'hora' de slachtoffers terug pakt, begin ik weer te kijken.

Teleurgesteld doe ik de Xbox later weer uit, wat een tegenvaller weer. Ook een finale bleef uit, waar de gore hier tegenviel, het allemaal veel te makkelijk en simpel ging en de regie verschrikkelijk slecht blijft. Het laagst haalbare voor dit gedrocht.

avatar van Noodless
Naomi Watts schreef :

Ik weet nu niet als je het over de remake van ISOYG hebt, maar in vergelijking met de originele kan deze film niet wedijveren. De reden is niet het lowbudget filmpje zelf , maar het verhaal en vooral de bloederige scènes. Die kwamen bij mij totaal niet over.
Het verhaal kan ook tellen : de uiteindelijke wraak kwam saai over. Eén voor één eventjes afrekenen waarbij twee zelfs terug gaan naar haar huisje, de ene met een bloemetje( was wel een achterlijke, maar toch) en de andere voor de elektriciteit. Komaan zeg.
Ook de wraakscènes stelden mij teleur. Pluspunt was wel de hoofdactrice, had wel een ideale uitstraling voor deze rol. Maar daar red je de film helaas niet mee.

Ik vond dit dus een ondermaatse wraakfilm die mij althans niet wist te boeien. 3/10

avatar van dutchtuga
Goh, lettertype gejat van welke andere pulp? Gebrek aan inspiratie straalt van de poster af.

avatar van jeroentjuhhhhh
Hier zul je het dan ook roerend eens zijn met Halcyon

avatar van Triple G
Nah. Had een redelijk sterke start. Beloofde wel iets te worden. En werd 't dus niet. Emotieloos, twijfelachtig acteerwerk en gruwelijk trage en daarmee doodsaaie scènes. Op enkele, dan weer erg sterke momenten na. En Isabel is, zoals eerder hier genoemd, uitstekend gecast.

Ja, het is een poging tot en niet eens zó beroerd maar als je enigszins verwend bent is dit slechts voer voor fanaten. Laat het zich dan maar snel de goede kant uit ontwikkelen want het is en blijft een leuk genre. Dat wel.

avatar van RuudC
Zoals meerdere mensen al aangeven is dit in feite niet meer dan een remake van The Day Of The Woman, aka I Spit On Your Grave. Als je er dan toch een b-film remake van wilt maken, zorg er dan tenminste voor dat je verhaaltechnisch iets beters te bieden hebt. Dat is al een lastige zaak, maar je hoeft er natuurlijk niet aan te beginnen. Eigenlijk wordt hier al de fout gemaakt dat Hora niet extremer is dan het origineel. De verkrachting is minder schokkend, maar de finale is erg slap. Qua gore is er flink ingeleverd. Het einde is gewoon afgeraffeld. Buiten dat had ik graag variatie gezien op het originele verhaal. Misschien al om te beginnen het wegwerken van de zwakbegaafde. Die had hier geen enkele toegevoegde waarde

Maar er zijn nog andere dingen, waar ik me flink aan geïrriteerd heb. Zo worden bepaalde merkproducten door vage vlekken onherkenbaar gemaakt. Laat zo’n pakje sigaretten gewoon buiten beschouwing. Ik weet niet of het ligt aan de fabrikanten of eventuele wetgeving. Het ziet er gewoon niet uit. Hetzelfde geldt voor de onderbrekingen waarbij zogenaamd een filmspoel zou ontbreken. Ga toch fietsen met die onzin. In Planet Terror vond ik het nog wel grappig, maar hier wordt het puur en alleen gebruikt uit luiheid. Ik ben er verder ook niet dol op wanneer er steeds gewisseld wordt van beeldkwaliteit. Kies gewoon voor normaal camerawerk, maar niet ineens zonder aanleiding voor zwartwit of retro. Het acteerwerk was verder aardig. Qua regie en verhaal heeft men heel veel laten liggen.

avatar van joolstein
Een lokale amateur-toneelclub uit een Noors dorpje wilde eens wat anders en besloot om de film ‘I Spit on Your Grave’ voor de camera op te voeren. Oom Reinert (Kiil) had nog wel ergens een camera liggen en wilde dit alles best wel filmen. En zodoende gingen ze aan de slag. Nu was naakt voor de camera acteren niet echt een ding voor de lokale vrouwen en moesten ze op zoek naar iemand die dit wel aandurfde. Die werd gevonden in pornoster Isabel Vibe. Dit had zo maar waarheid kunnen zijn omdat we hier te maken hebben met een low-budget film in het rape-revenge genre. Een genre dat doorgaans geen ingewikkeld plot volgt: Meisje wordt verkracht, komt dit te boven en neemt wraak. Echter vooral door de schokkende beelden en de gore in het revenge-gedeelte zijn het vaak sterke films. Helaas zijn er net iets teveel minpuntjes bij deze film! In het eerste deel van de film zien we vooral veel beeld en weinig gebeurtenissen of in dit geval zelfs weinig tekst. Een opbouw die wel gewoon is bij dit genre. Nu is Isabel Vibe niet het soort actrice wat het moet hebben van sterke acteerprestaties. Enfin, het was de regisseur vergeven, als het tweede (revenge) gedeelte een ware lust was geweest. En dat is precies wat er niet gebeurd. De verkrachting is in vergelijking met andere films niet heel schokkend en de manieren waarop Rikke wraak neemt is minder effectief. Al ziet ze er wel meedogenloos uit! Is dan alles kommer en kwel? Oh nee zeker niet! De regisseur heeft er een mooie Grindhouse-ervaring van gemaakt. Dit doet hij met missing reels, Zwarte en witte overgangen en af en toe overdreven harde audio. Regisseur Reinert Kiil zet hier de eerste interessante stappen naar misschien wel hele reeks Noorse exploitations films. Deze is tenminste een redelijk goed begin!

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, beetje een vreemde film, best amateuristisch, soms zie je in beeld dat de film-spoel moet worden terug gedraaid (excuses voor het ongemak) of het geluid is helemaal weg zelfs bij de verkrachting, ook zie je een band dat aan het draaien is, heel vaag allemaal.

De verkrachting zelf vond ik nog niet eens zo heel schokkend, het wraakgedeelte was wel wat gore en bruut, 1 voor 1 leggen ze het loodje.
Het 1e gedeelte gebeurde er niets, na 45 minuten begon hij pas als de vrienden in het huis komen.

Al met al een rare film, maar wel afgekeken., kan niet meer geven dan 2 sterren.