La Circostanza (1973)

Alternatieve titel: The Circumstance

Italië

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Loredana Savelli, Gaetano Porro en Raffaella Bianchi

"La Circostanza" gaat over een zomer in het leven van de familie van een welvarend zakenman en diens vrouw. Maar er zijn dreigende tekens in z’n leven: zijn bedrijf zal hem misschien ontslaan, zijn vrouw vindt het familieleven onbevredigend en zijn zoon en dochter zijn nu oud genoeg om onafhankelijk en ietwat egoïstisch te zijn. Zijn vrouw ontfermt zich over een jong verkeersslachtoffer, zijn zoon vindt troost in zijn uitvindingen en bij zijn vrouw en pasgeboren kind, en de jonge dochter (die haar moeder minacht) vindt troost in haar hernieuwde gevoel voor romantiek.