Shitsurakuen (1997)

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Yoshimitsu Morita
met Koji Yakusho, Hitomi Kuroki en Akira Terao

Rinko Matsubaro en Sholchiro Kuki hebben in de loop van hun leven keuzes gemaakt waardoor hun toekomst volledig lijkt vastgelegd. Beiden zitten vast in een weinig tot de verbeelding sprekende baan en een doodgebloed huwelijk. Het vuur in hun harten is gedoofd en heeft plaatsgemaakt voor kilte. Alles verandert op de dag dat ze elkaar bij toeval ontmoeten en op slag verliefd worden. In elkaars armen vergeten ze alle grauwheid en hoe vaker ze heimelijk samen komen, hoe sterker hun verlangen wordt. De uren die ze niet samen kunnen doorbrengen lijken dagen. De beknellende morele wetten van de Japanse samenleving bieden echter geen plaats voor hun passie. Met iedere kus neemt de schande toe, na elke verboden liefdesnacht is de schuld weer groter, tot hen uiteindelijk nog maar een manier rest om samen te zijn...

Aangrijpende film. Is alweer tijdje geleden dat ik 'm zag, maar 3,5* is 'ie zeker waard.

"Met drie miljoen bezoekers is LOST PARADISE (Shitsurakuen) het grootste kassucces van de recente Japanse filmgeschiedenis. Opmerkelijk genoeg is dit enorme succes bereikt zonder tussenkomst van radioactieve reptielen of computergegenereerd beeld. Het is de onverbloemde stellingname van de filmmaker voor de overspeligen die de gemoederen in Japan zo bezig heeft gehouden. 'Als ik een slet ben, zijn alle vrouwen dat', pleit Rinko in een emotioneel betoog tegen haar moeder en wint hiermee de sympathie van het progressieve deel van het publiek. Want waar sexclubs en prostitutie zich een vanzelfsprekende aanwezigheid hebben verworven in het dagelijks leven van de Japanse man, riskeert een overspelige vrouw gebrandmerkt en alleen in schande te eindigen. Natuurlijk is het ook de frequente sex die bijdroeg aan de opspraak en de film de ondertitel LAST TANGO IN TOKYO bezorgde maar bovenal is de film een ode aan de passie. LOST PARADISE werd een fenomeen. Twee bestseller-romans, een ongekende bioscoophit, een vervolgverhaal in de dagbladen en een succesvolle TV serie."
Bron: De Filmfreak

Deze film heeft thematische overeenkomsten met In the Mood for Love en Dolls. In ieder geval gaat de film over onvoorwaardelijke liefde/ultieme trouw onder moeilijke omstandigheden.

Kan je deze film eigenlijk op dvd kopen met nl ondertitels???
Ik vond hem zeer mooi de eerste keer in de bioscoop.