Enfances (2007)

Frankrijk

geregisseerd door Ismaël Ferroukhi, Corinne Garfin, Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, Isild Le Besco, Yann Le Gal en Safy Nebbou
met Maurice Antoni, Octave Arveiller en Julie Gayet

In deze episodenfilm worden zes verhalen uit de jeugd van evenveel mythische namen uit de geschiedenis van de film: Fritz Lang, Orson Welles, Jacques Tati, Alfred Hitchcock, Jean Renoir en Ingmar Bergman. Vijf jonge regisseurs en één regisseursduo nemen ieder een gebeurtenis onder handen die een keerpunt heeft gevormd, die de legendarische filmmakers hebben gemaakt tot wie ze zijn. Alle episodes zijn aan hun respectieve autobiografieën ontleend.

avatar van narva77
Nog maar één persoon deze film gezien?

Ben wel benieuwd hiernaar eigenlijk. Zag hem vanmiddag liggen bij de FRS.
En net als in de synopsis van de DVD, zit óók in de synopsis hier op MM een foutje!
Er wordt gesproken over zes verhalen uit de jeugd van evenveel regisseurs. Alleen worden er i.p.v. zes maar vijf namen genoemd. Het zesde verhaal komt uit de jeugd van Jean Renoir....

Ben geen fan van episodenfilms maar deze toch gezien met de opmerking dat het eerste verhaal het beste was.

avatar van IcU
IcU
Insteek is prima, uitwerking is minder. De segmenten verschillen sterk qua niveau, wat het als een los geheel maakt. Vele verhaaltjes eindigen op niets en vertegenwoordigt een weinig interessant onderdeel va de jeugd van de betreffende regisseur. Het Hitchcock gedeelte sprak mij het meest aan, omdat deze in de stijl/ vertelwijzen van Hitchcock gebeurt.

avatar van Phantasm
De eerste en de laatste vond ik het leukst, voor de rest, je moet er van houden.