Der Scout (1983)

Oost-Duitsland / Mongolië
Western

geregisseerd door Dshamjangijn Buntar en Konrad Petzold
met Gojko Mitic, Nazagdorshijn Bazezeg en Klaus Manchen

Het leger, onder leiding van kolonel Howard, neemt de paarden van de Nez Perces-stam in beslag om te voorkomen dat zij naar Canada kunnen vluchten. Voor de Nez Perces is Canada de enige optie om te overleven en niet ten onder te gaan in het reservaat. White Feather krijgt de haast onmogelijke taak om de paarden terug te veroveren. Zijn kansen op succes stijgen als hij van leden van de Cayuse-stam hoort dat de Amerikanen op weg zijn naar Fort Lapwai. Het leger zit in de problemen omdat het fort vernietigd is. De Cayuse achtervolgen de soldaten en White Feather probeert daarvan te profiteren om de paarden naar zijn volk terug te kunnen brengen.