Blekingegadebanden (2009)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Anders Riis-Hansen en Kenneth Kainz
met David Bjergsø en Mickael Stele Liamm Knudsen

Documentaire over de Blekinge straatgang (Blekingegadebanden). Een groep van tien jonge Deense idealisten, die de greep op hun eigen moraal verloren. Ze begonnen als politieke activisten maar raakten steeds dieper verwikkeld in een organisatie die ook veel illegale praktijken uitvoerden. Ze riskeerden hun eigen vrijheid door in de jaren '70 en '80 van de 20e eeuw verschillende Europese banken te beroven als politiek protest. De climax kwam in november 1988 toen zij de grootste staatsgreep uit de Deense geschiedenis uitvoerden en daarbij een politieman vermoordde.