Job en de Hollandse Vrijstaat (2009)

Alternatieve titel: Job and the Dutch Free State

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Rosemarie Blank

Eind jaren tachtig maakte Rosemarie Blank voor haar film Transit Levantkade opnamen in het niemandsland van verlaten fabrieken in Amsterdam-Oost. Uit het toen geschoten materiaal stelde zij in 2009 de film Job en de Hollandse vrijstaat samen, een verzameling herinneringen aan het bonte gezelschap kunstenaars die woonden en werkten in de Conradstraat. De film geeft een bijzonder beeld van het leven in dit krakersbolwerk in de jaren tachtig, met de zelfgebouwde onderkomens in de grote hallen, de bakfietsen en oude auto's, de vuurtjes en de honden. Een van de bewoners is de zonderlinge man Job. Na de ontruiming van de gebouwen overleefde hij onder de meest barre omstandigheden. Hij leefde ogenschijnlijk zonder besef van tijd en ruimte, maar hij scheen in stenen en houtsnippers iets te zien wat anderen niet zagen.