ad

Alternatieve titels: Haru's Journey / 春との旅

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Masahiro Kobayashi

Met onder meer: Tatsuya Nakadai, Eri Tokunaga en Hideji Ôtaki

IMDb beoordeling: 7,1 (213)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Haru Tono Tabi

Tadao (Tatsuya Nakadai) is een gepensioneerde visser die met zijn jonge kleindochter Haru (Eri Tokunaga) op reis naar Tokio gaat. Zijn broers zijn van hem vervreemd en hij wil het daar, in Tokio weer goed gaan maken met hen.

imageimage

Akiko Nakai

Nobuko Tsuda

avatar van Baggerman

Baggerman

Hier kijk ik echt naar uit, vooral toch om mijn held Tatsuya Nakadai weer eens in actie gezien. Masahiro Kobayashi beweert hiermee 'een moderne Tokyo Story' te maken/gemaakt te hebben. Nou! Hij is dus niet bang verwachtingen te scheppen, dus we zullen zien?

Duurt wel lang, want de release is inmiddels uitgesteld van juni 2009 naar juni 2010.

avatar van Fikret8

Fikret8

Is te zien bij het IFFR begin 2011.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19641 berichten

Tamelijk verrassend, want een erg ouderwetse film van Kobayashi. Een film die soms haast klassiek Hollywoods aandoet. Met veel muziek (hoewel ook weer niet zoveel als in het studiotijdperk in Hollywood), veel uitgesproken emotie, ietwat uitbundig acteren en behoorlijk sentimenteel. Kobayashi hield geen Q&A maar alleen een inleiding. Jammer,want ik was wel benieuwd of het script dat al zo'n tien jaar klaar was altijd zo is geweest of, en dat kan ik me ook voorstellen, zo geworden is toen Nakadai bij het project betrokken raakte. Dat is niet iemand die ingetogen acteert dus misschien werkte dit ook wel beter.

Ondanks dat de toon even wennen was overtuigde de film me wel. Lieve film, met het hart op de juiste plaats en ondanks het sentiment zelfs best ontroerend af en toe. Aan de lange kant, dat wel.

Kleine 3.5*

avatar van Querelle

Querelle

starbright boy schreef:

Dat is dus precies wat er gebeurt is. Hij heeft het scenario aangepast toen Nakadai erbij kwam.

Grappig was ook dat Kobayashi vertelde dat Nakadai voorstelde om net zo te gaan acteren als in Tokyo Monogatari. Maar Kobayashi had juist hem aangetrokken omdat hij een meeslepende film wilde maken, (wel pas nadat hij besloten had dat Nakadai er in moest, volgt u het nog?).

Hij vertelde ook dat hij vroeger niet zo'n liefhebber was van Kurosawa, Nakadai en die andere Kobayashi. Maar dat hij kort geleden Ran weer eens gezien had. En die performance van Nakadai had hem geinspireerd om hem voor deze rol te vragen.

Nakadai zegde toe en daarmee kreeg hij ook meteen het budget om de film te maken.

avatar van BobDemper

BobDemper

Klassieke productie met een oer-japans gevoel.

Begon wat mij betreft veel te uitbundig met een haast slapstick achtige sequentie.

Daarna ontvouwen de karakters zich langzaam in een letterlijke reis naar een verblijfplaats voor Haru's grootvader.

Een mooie, rustige film met oog voor detail waarbij het acteerwerk wat af doet aan de mise-en-scene.

Heb hier ondanks de lange zit toch van kunnen genieten en wederom meer waardering gekregen voor de Japanse cultuur.

avatar van Movsin

Movsin

Kan me van de gedachte niet ontdoen dat een westerse film met hetzelfde thema : een wereldvreemde opa, die nooit een zonnetje was en nog steeds niet is en een jong meisje wiens familiaal geluk werd verwoest en hoe beiden een emotionele toenadering beleven, zonder enige twijfel als oversentimenteel, melancholisch, tranerig enz... zou zijn bestempeld.

Vreemd maar deze Japanse prent, zij het dat er af en toe al te theatraal wordt geacteerd, wekt niet zo expliciet dezelfde bedenkingen op. Lijkt mij aanvaardbaarder en precies nauwer bij een zeker realisme : het egoïsme van het individu, maar ook de onmacht en ter zelfdertijd het doorzettingsvermogen overheersen en de emoties komen mij echt over.

Eri Tokunaga schittert al vast. Deed me denken aan Minzhi Wei in "Not one less".

Heerlijke muziek.

avatar van Knisper

Knisper

Best een aangename en emotionele film, die mij zeer is bevallen. Helaas is de film een half uur te lang, waardoor de opeenstapeling van dramatisch momenten en stemmingswisselingen voor mij wat te veel van het goede werd. Jammer, want de film heeft een eerlijke en oprechte toon en een goede afwisseling aan levensechte personages. Toch interessant om te zien dat een cultuur waar familie zo belangrijk is in de 21ste eeuw inmiddels een beetje tussen deze familiefocus en het groeiende individualisme inhangt.

De moeite waard, helaas te lang.

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

man wat een loser was die opa