Nevada (1944)

Western

geregisseerd door Edward Killy
met Robert Mitchum, Anne Jeffreys en Guinn 'Big Boy' Williams

Jim "Nevada" Lacy wint $7000 in een saloon bij het gokken. Op dat moment neemt Ben Ide toevallig ook $7000 op om gereedschappen in te kunnen kopen om zijn mijn te kunnen ontginnen. Burridge laat zijn handlanger Powell Ide vermoorden en Nevada vindt Ide juist als de posse arriveert. Nevada wordt beschuldigd van de moord en gearresteerd. Burridge zweept de menigte op om Nevada meteen maar te lynchen.

De eerste film voor Mitchum waarin hij de hoofdrol kreeg. Een typische western die me erg deed denken aan de westerns van John Wayne in samenwerking met Lone Star Productions in de jaren dertig. Zelfs het spel van Mitchum en het uiterlijk (van afstand) had er wat van weg. De kwaliteit ligt bij deze film wel beduidend hoger, voornamelijk door de beter ingevulde bijrollen en Mitchum zelf, die ik een stuk hoger aansla dan Wayne.
De komische noot wordt verzorgd door Emmett Lynn die de dorpsgek en goudzoeker speelt en ik vond hem wel grappig, al vliegt hij één keer uit de bocht met iets teveel van het leuke.
Een doorsnee western die voor de liefhebber een prettig uurtje oplevert.

avatar van madmax1
Geen volledige Mitchum ,een beetje in de kinder schoenen ,krijg er het hulpje van T.Holt erbij , goed bewaart overigins schitterend z.w. beeld toch best wel profesioneel gemaakt , de tijds duur is aan de minne kant, standaard wegkijker.