Voulez-Vous Danser avec Moi? (1959)

Alternatieve titels: Come Dance with Me | Come Dance with Me! | Do You Want to Dance with Me? | Wil Jij met Mij Dansen? | Mag Ik Deze Dans van U?

Frankrijk / Italië
Mystery / Misdaad

geregisseerd door Michel Boisrond
met Brigitte Bardot, Henri Vidal en Georges Descrières

Tandarts Hervé zoekt zijn toevlucht in een nachtclub, na een ruzie met zijn nieuwe vrouw Virginie. Daar ontmoet hij danslerares Anita, en hij brengt bij haar de nacht door. Helaas maakt haar vriend hiervan pikante foto's om Hervé ermee te chanteren. Als Hervé vervolgens beschuldigd wordt van de moord op Anita, neemt hij Virginie in vertrouwen. Zij gelooft in zijn onschuld en gaat zelf op onderzoek uit en besluit undercover te gaan als lerares bij de danschool van Anita.

avatar van Metalfist
Mijn eerste B.B.

Gisteren toevallig deze film in de Mediamarkt tegen gekomen voor 4€ en maar snel meegenomen omdat ik nog niets had met Bardot. Gisteren ook ineens opgezet en heb me voorgenomen om te toch eens in de rest van haar werk te verdiepen want deze is me echt goed bevallen.

Het plot is een leuk maar standaard detectiveverhaal. Lange tijd heb je totaal geen idee wie het zou kunnen zijn dat de moord heeft gepleegd maar wanneer je denkt dat je bij het juiste eind zit wordt je toch nog opzij gezet door een leuke plottwist. Nu is dit op zich niet speciaal en zeker en vast niet vernieuwend maar de film wordt vooral naar een hoger niveau getild door de geweldig sensuele Brigitte Bardot. Het is geleden van mijn eerste Marilyn Monroe film dat ik zo werd getroffen door de schoonheid van een actrice.

Voulez-Vous Danser avec Moi? is een uiterst vermakelijke film met een geweldige Brigitte Bardot die de rest van de acteurs in het niets doet vallen.

Mooie Brigitte Bardot erg actief en charmant als onderzoekster naar de moordenaar in een film die ge zeker niet kunt klasseren als "drama" of "misdaad" daarvoor is de toon te luchtig en zorgt vooral BB voor een sympathieke sfeer.
Het verhaal, dat inderdaad even goed had kunnen dienen voor het ernstiger werk met Gabin en Signoret of zo, is wel goed gebracht en niet vergeten dat er toch heel wat talent stak in de acteurs (Vidal, Frankeur, Moreno, Roquevert...).

avatar van eRCee
Wie deze film heeft gezien, kan niet anders dan concluderen dat Brigitte Bardot de mooiste actrice is sinds de uitvinding van de camera (wat zich daarvoor allemaal heeft afgespeeld weten we uiteraard niet). Voulez-Vous Danser avec Moi? maakt ook met graagte gebruik van haar kwaliteiten in dit opzicht, bijvoorbeeld in de dansscènes en in de outfits. Dit laat onverlet dat het ook gewoon een heel aardige film is. Het plot ontwikkelt zich atypisch: je verwacht een jaloerse Bardot waarbij Vidal alles op alles zal zetten om zijn onschuld te bewijzen en zo ook zijn huwelijk te redden. In plaats daarvan werpt Bardot zich op als privé-detective die rotsvast in haar man gelooft. Dat geeft haar echt de gelegenheid om te stralen, wat ze dan ook doet. De ontknoping doet voor mij niet zo erg ter zake. Leuk, luchtig en een ravissante schoonheid in de hoofdrol, meer moet dat niet zijn.

avatar van Noodless
Leuke, speelse film met een sensuele mooie Bardot die een sympathieke luchtige rol vertolkt.
Volgens mij ook mijn eerste BB film Bizar, een rare vaststelling.
Wat een mooie wulpse sexy dame zeg
Dit komt nog extra tot uiting in de mooie kleuren technicolor. De rest van de cast is degelijk, maar Noël Roquevert die de vader van BB speelt, springt er wat uit door zijn luchtige rol.
Het verhaal is een mysterieus whodunnit plot dat alleen naar het einde toe wat aan zijn kracht verliest doordat er een merkwaardig en vergezocht plottwist uit de hoed wordt getoverd. Heerlijk sfeertje overigens in dit amusant misdaadverhaaltje. 7/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een zeer luchtige thriller met een flinterdun verhaal. Zelfs de mooie Brigitte Bardot kan de film niet echt redden. Qua sfeer zit het nog wel goed, maar je mist de chemie tussen de personages en Bardot heeft ook al beter gedaan. Niet echt een aanrader dit.