Demain dès l'Aube (2009)

Alternatieve titel: Tomorrow at Dawn

Frankrijk

geregisseerd door Denis Dercourt
met Jérémie Renier, Vincent Perez en Anne Marivin

Demain dès l'Aube volgt de relatie tussen twee broers. Mathieu (Vincent Perez) is pianoleraar, en verlaat zijn vrouw en kind voor enige tijd om in te trekken bij zijn moeder en broer. De moeder is terminaal ziek, en ze vraagt hem om een oogje op broer Paul te houden, die niet zo sterk in zijn schoenen staat. Paul (Jérémie Renier) wordt volledig geobsedeerd door de Napoleontische tijd, en speelt met een grote groep in het weekend complete veldslagen, kampementen en feesten na. Hij vraagt Mathieu om ook eens mee te gaan, en zo belandt Mathieu langzamerhand in een wereld waarin de grens tussen werkelijkheid en fantasie nogal eens uit het oog verloren wordt.

avatar van mcdaktari
heeft nog niemand even laten weten hoe de film is als ze dan toch stemmen. ben wel benieuwd of het de moeite waard is om te kijken

avatar van 93.9
Typisch een film waar weinig meer dan een waardeoordeel als 'gewoon goed' voor te geven is.

3, 5 *

film zit technisch goed in mekaar, het tempo is gestaag maar welsprekend, de acteurs zetten hun rollen goed neer, maar vond het allemaal toch iets te ongeloofwaardig, naar mijn idee had de regisseur de motieven van de "club" mogen aansterken, dan enkel het aangeven van de erekwestie!

avatar van DeCol
Aardig filmpje die ik bij toeval zag.

Ik had er dus ook totaal geen verwachtingen van. Natuurlijk wel even het plot gelezen en het sprak me wel aan. Het eerste wat me opviel was dat Paul in mijn ogen niet eens zo heel geobsedeerd is. Ik had het in ieder geval erger verwacht. Ik ben het eens met mijn voorganger dat het wel een beetje oppervlakkig blijft. We krijgen zo weinig te weten van de club, maar jammer genoeg ook van de hoofdpersonen. Toch past dit wel bij de film. Het zorgt voor een mysterieus sfeertje en naar het einde toe wordt het zelfs nog spannend.

Het eerste deel van de film voelt een beetje saai aan, maar het wordt daarna steeds meer de moeite waard. Prima geacteerd en een goed einde waar ik van stond te kijken.

avatar van Chairrepair
Een orgineel verhaal en ontzettend mooie filmmuziek. Acteerwerk was over het algemeen goed. Plot was niet heel sterk, maar ik heb toch van de film genoten

avatar van Decec
Een redelijke dramafilm...
Franse film is mijn smaak niet...
Redelijk acteerwerk...
Redelijk verhaal...
Geen spannende film...
Wel een mooie filmmuziek...

avatar van Menno
Viel me niet tegen. Rustig en sober verteld verhaal. En een herkenbaar thema; "de verleidingen van een andere realiteit". En de absurditeit daarvan. De vraag is of het wat uit maakt want de gangbare realiteit is al absurd genoeg.

avatar van wendyvortex
Deze film bevalt een heel stuk beter dan de mij nogal tegenvallende "La Tourneuse de Pages" van regisseur Dercourt.
Drama over oudere broer die zijn wat jongere broertje in de gaten moet houden als hun moeder ziek is....hij laat zich iets te veel meeslepen door de historische role-playing (potentieel interessante hobby, maar dit terzijde).
Van drama naar thriller met een interessant uitgangspunt...mooi gefilmd en geacteerd.

Denis Dercourt heeft iets met pianisten, want naast, "La tourneuse de Pages" heeft hij ook met deze "Demain, dès l'Aube" een knappe film gemaakt waarin een pianolesgever een belangrijke rol speelt en net zoals in "La Tourneuse..." voorziet hij in een spannend en verrassend slot.
Een ongekend en ongewoon thema (role-playing, heet het, meen ik) en een intrige daarrond wordt uitstekend toegelicht en verhaald met meerdere uitstekende acteurs. De dunne lijn tussen realiteit en fictie of fantasie, die hier extreem wordt aangeraakt, bestaat zekerlijk. Hoeveel mensen vermengen de gebeurtenissen in hun dagelijkse soap niet met hun eigen zijn en zouden eerder dan een handtekening, aan hun idolen vragen zich zus of zo in het verhaal te gedragen omdat dat beter past met hun eigen gevoelsleven ?
Maar goed, heb best genoten van deze film, eenvoudig en netjes geordend opgebouwd.

avatar van blurp194
Leuk origineel verhaal in een ongewone setting, mooi opgebouwd en uitgewerkt. Eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe goed een film kan zijn als er een behoorlijk verhaal in zit, en hoe belangrijk het vertellen van dat verhaal daarvoor is. Dercourt zet daarbij een sterke sfeer, zodat het ook nog eens geloofwaardig wordt - je je kan verplaatsen in Mathieu, het niet meer zo vreemd lijkt. Je zou er zelf ook gek genoeg voor kunnen zijn.

Knap verfilmd met veel oog voor detail en sfeer, en goed werk van een erg sterk spelende cast - en onmiskenbaar Dercourt's hand daarin. Misschien niet de meest hoogdravende of de bekendste regisseur, maar wel een die vaker dit soort juweeltjes aflevert.