• 10.518 nieuwsartikelen

Baraka sur X 13 (1966)

Avontuur | 100 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Avontuur

Alternatieve titels: Agent X-77 Orders to Kill / Agente X-77 - Ordine di Uccidere / Operación Silencio

Oorsprong: Frankrijk / Italië / Spanje

Geregisseerd door: Maurice Cloche en Silvio Siano

Met onder meer: Gérard Barray, Sylva Koscina en Agnès Spaak

IMDb beoordeling: 5,4 (80)

Gesproken taal: Frans en Italiaans

Plot Baraka sur X 13

Een bende gangsters veroorzaakt een vliegtuigongeval van een Caravelle waar professor Sarteme, gekend voor zijn nucleaire werkzaamheden, zich aan boord bevindt. Het toestel stort neer ergens in Italië. De geleerde wordt naar een kliniek gebracht. Agent X 13 wordt verzocht de geleerde terug te vinden. Hij slaagt erin om de kliniek binnen te gaan maar hij wordt herkend. Agent B 34 moet hem nu vervangen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er veel van : gallospies....en wel reeds voor Bond op het doek verscheen, zodat we dit niet meteen moeten verwarren met de tig Bond spoofs en imitaties die toen het continent overspoelden. Weliswaar is dit een co-productie, maar de film doet toch eerder aan als iets in de Coplan traditie dan de luchtiger en bedoeld sillier Italiaanse spyfilms van die tijd. Serieuzer- schijnbaar toch- en zonder veel gadgets, wisecracks of kluchtigheid. Waardoor dit bescheiden product uiteindelijk nog sillier en absurder blijkt te zijn dan de luchtiger transalpiene producties.

Hoe dan ook, de ouwe Cloche die in zijn nadagen nog wel meer van dit soort confectiefilms vervaardigde besloot het serieus te nemen en had de beschikking over peplumster Barray als held, die hier ook doet alsof hij in zijn rol gelooft wat misschien niet geheel de bedoeling is. Uitgerust met de codenaam X13 doet hij wat spionnen zoal geacht worden te doen : making the world safe for democracy, of zo. Dat doet hij hier in Trieste, en waarom een Fransoos daartoe bevoegd zou zijn ontgaat me tamelijk. Doet er niet toe, x13 arriveert ter plaatse en blijft daar ook gedurende vrijwel de hele film, wat jammer is. Niet echt heel swingende locaties dus, bovendien weet de ouwe Cloche niet hoe hij het allemaal conform de tijdsgeest in beeld moest brengen. Had net zo goed een film uit 56 kunnen zijn in feite, met enkele uiterlijke wijzigingen.

Verhaal is dus simpel: Suarez blaast vliegtuig op, na geheime documenten te hebben gejat van meevliegende professor, doodgemoedereeerd springt hij zelf uit het vliegmaschien en landt keurig ergens in de dolomieten. Die Suarez blijkt te behoren tot een spyring die- uiteraard- bezig is met een raketprogramma, dit keer lijken de chinks of sovjets er niets mee te maken te hebben.

De baddies hebben hun hangout dus in Trieste, meer bepaald in een kliniek waar Baldini en Tichy als arsten werkzaam zijn, in feite echter de spionnenorganisatie leiden. Wie hebben ze als verpleegstertje ingehuurd ? Koscina , die zich zal ontpoppen tot al dan niet verraderlijke love interest van Barray. Niet de enige spychik van dienst hier trouwens, er is ook nog o.a. A. Spaak als Barray's collega agente undercover Ingrid. Die echter zorgt voor wat absurd melodrama tegen het eind...

En flink aan de bak moet daar voor, want Barray wordt "erkend "( sic ) en ook herkend. Dat levert een sequentie op vrij uitzonderlijk voor het genre : iets peplumachtigs eerder waarin Barray wordt opgehangen en gegeseld door sportschooltypes. Waarom ? Omdat ze duidelijk gay en into SM waren, daarom.

In feite symptomatisch voor de hier onbedoelde silliness en absurditeit van de intrige, die naarmate de film vordert steeds meer uit elkaar valt en helemaal op het eind nergens meer op slaat in feite. Intussen ook niet geholpen door de afwezigheid van maffe gadgets of ironische one liners die de boel nog enigzsins hadden kunnen redden. Al evenmin hebben we spectaculaire actiescènes om ons over te verheugen, zoals ik zei had het net zo goed een jaren 50 film kunnen zijn en zijn de chases en kloppartijen ook voor die tijd niet geweldig, hoewel verder talrijk.

Het grootste minpunt misschien is echter de score : normaliter 1 van de belangrijkste redenen om naar dit soort films te kijken, hier echter behoorlijk kut en zelfs- waarom ? - een citer, maar niet zo effectief als in the third man en ronduit hinderlijk.

Over het algeheel dus een saaiige mislukking dit, maar misschien ben ik te streng. U kunt het allemaal zelf beoordelen dankzij de Spaanse DVD met de titel "operación silencio " , die geen subs en Spaanse dubs heeft. Mocht dat niet naar uw smaak zijn, kunt u deze ook downloaden als rip, met i.h.k.v. e.o.a fandubproject Engelse dubbing,.