C’est Déjà l'Été (2010)

Nederland / België

geregisseerd door Martijn Maria Smits
met Patrick Descamps, Benjamin Willem en Julie Anson

Jean is ontslagen uit een staalfabriek in Seraing, maar houdt dit uit schaamte verborgen voor zijn twee kinderen. Marie (18) heeft een baby, de vader van het kind zit in de gevangenis. Haar leven is op het moment vrij chaotisch. Eric (14) zou eigenlijk naar school moeten gaan maar brengt zijn tijd door met zijn vriendinnetje, met brommertjes, kattenkwaad en neppistolen.

C’est déjà l’été komt tot stand in het kader van “De Verbeelding” het samenwerkingsverband tussen de Mondriaan Stichting en het Nederlands Fonds voor de Film en met steun van het Rotterdams Media Fonds. Patrick Descamps, Benjamin Willem en Julie Anson spelen de hoofdrollen. De producent is De Productie.

bron: filmfonds.nl

Een vleugje Dardenne en een vleugje Ken Loach en je hebt C'est Déja l'Ete. Setting: troosteloos Seraing. Personages: nog troostelozer dan de setting zelf. Iedereen vecht, bidt en huilt, hopend op iets beters, maar eigenlijk wetend dat dit nooit zal gaan gebeuren.

Regisseur Martijn Maria Smits won vorig jaar een Gouden Kalf voor zijn televisiedrama Anvers, een rauw-realistische film over een gebroken gezin in hartje Antwerpen. Zijn langspeelfilmdebuut C'est déjà l'été, gesitueerd in een troosteloos Wallonië, borduurt voort op deze thematiek.

Interview met de regisseur, een van de Tijgerkandidaten van dit jaar.

avatar van voskat78
Mooi filmpje over vader en zijn twee kids die alle 3 worstellen met hun eigen problemen. Ingetogen en vooral mooi gefilmd,met goeie cast.

avatar van barns
Vanochtend C’est Déjà l'Été gezien op het MadeInEurope Filmfestival.

C’est Déjà l'Été moet je eigenlijk meer zien als een documentaire.
In deze film wordt een prachtige schets gegeven van het algemene, simpele leven van mensen in 'arbeiders'-gebied. De locatie is goed uitgezocht, het sfeertje wordt in mijn optiek goed naar de kijker overgebracht.

Dan denk ik naar een productie te kijken die soortgelijk is aan producties van de gebroeders Dardenne, maar nee, dit tipt er niet aan.

C’est Déjà l'Été is in mijn ogen te Cliche, te voorspelbaar. Daarbij komt ook kijken dat ik de personages niet goed genoeg belicht vond, niet goed genoeg uitgewerkt.
Al met al is het wel een aardig filmpje, menigeen zal dit toch wel zien als een pijnlijke confrontatie met het leven van vele 'simpele' arbeiders.

Getwijfeld tussen 3* en 3.5*, uiteindelijk maar voor 3* gekozen.

avatar van Verhoeven
De stijl van C’est Déjà l'Été is uitermate realistisch. Smits portretteert het leven zoals veel inwoners van Seraing het leiden: zonder vooropgezet plan. Je laadt je winkelwagen vol met bier, op vrijdagavond zing je in de kroeg mee met de muziek van Johnny Hallyday, je bedrinkt je, je krijgt ongewenst een kind, je rommelt maar wat aan, je overleeft. Dat leven toont Smits, zonder oordeel, gewoon zoals het is.

Gaat komende donderdag toch al draaien in de bios?

avatar van Mug
Mug
Filmmuseum (sorry sorry Eye Film Instituut) heeft de datum dan blijkbaar opgeschoven volgens haar eigen website...

edit: toch 2 september volgens het NFC.

Releasedatum alsnog op 2 september gezet + poster geplaatst.

Ik vond het echt een hele mooie film, je moet gewoon van het idee af stappen om de film met andere films te gaan vergelijken en het verhaal zijn eigen weg laten gaan.

Echt heel knap gedaan, ben het er mee eens dat je naar deze film moet kijken als een documentaire.

blablism schreef:

E-mail adres van blablism is hetzelfde als de regisseur MMSmits. Is het de 'master himself' die zijn creatie aanprijst?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
gotti schreef:
Een vleugje Dardenne

Best wel een grote vleug. In Seraing filmen helpt daar natuurlijk ook bij. Veel handheld camera ook. Echt loskomen van die vergelijking, dat gebeurt nergens.

Het is gelukkig toch wel meer dan een kopie. Met name in scenes met muziek erbij die vaak een beetje losstaan zijn dan de rest onderscheidt Smits zich. En C'est déjà l'été is misschien op het laatste kwartier na wat minder plotgericht ook. De film volgt in essentie de drie hoofdpersonen, allemaal zoekende naar houvast en hoop.

Smits legt vooral in de eerste 70 minuten niet zoveel uit. En dat is een plus. Fraaiste scene is de scene waarin de vader in de kroeg is waar een vrolijkheid is die diep gedrenkt is in de hopeloze droefenis van de omgeving.

Als Smits veelzijdigheid met een eigen stempel laat zien in zijn komende films is hij de associatie met de D'ardennes zo kwijt en dan hebben we er wellicht een zeer interessant talent bij.

Voor nu een kleine 3.5*

Vanaf 4 december te koop op dvd (De Filmfreak)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kijkers keel.

Wie zich toegang wil verschaffen tot een multiproblem gezin, is hier aan het juiste deprimerende adres. Want dat dit geen feelgood cinema is, moge helder zijn. De film is geschoten alsof het een documentaire betreft en komt daardoor behoorlijk echt over. Een portret van een alcoholistische, alleenstaande vader en zijn twee voor galg en rad opgroeiende kinderen. Met name het puberende zoontje zijn uitzichtloze beslommeringen doen de kijkers keel langzaam dichtknijpen.

Dit nepverslag is zo dicht op de huid geschoten dat het voelt alsof je er zelf bij bent. En dat is niet altijd even fijn. De waarheid wordt zo nog meer recht aangedaan, omdat de rauwe realiteit niets anders is. Dit is de zelfkant van de maatschappij. Dit zijn de mensen die we liever niet willen zien, maar er altijd zullen zijn. Ongeremd en ontspoort en verkerend in vicieuze cirkels. De acteurs verstaan hun vak zo goed dat je letterlijk wordt meegezogen in hun wereld. Om depressief van te worden.

Goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Vorig jaar zomer lag ik met de boot aangemeerd in Marchienne-au-Pont, een voorstadje van Charleroi, waar we overnacht hebben omdat we te laat waren voor de sluis. Een deprimerende omgeving van mijnbouw en zware industrie, waarvan het overgrote deel al jaren gesloten is. Verval en vergane glorie en een hoge werkloosheid. 's Ochtends vroeg heb ik daar mooie foto's gemaakt. Dit zijn de bewegende beelden bij de achtergrond van de foto's.
Zo zie ik de film althans. Deze is gemaakt in Seraing. Een voorstad van Luik. Maar dat is verder een erg vergelijkbare omgeving. De film volgt een gezin, bestaande uit een vader en twee oudere kinderen. Allemaal even troosteloos. Ik vind het overigens meer een documentaire dan een speelfilm. Zoveel verhaal zit er ook niet in, behalve aan het einde. Maar het is wel boeiend, ook al is het allemaal erg treurig.

avatar van dvdcrusher
Eindeloos sociaal drama over het troosteloze leven van een gezin in Seraing, Eigenlijk is dit meer een documentaire dan een film en na 10 minuten had je heus wel een goed idee wat de toestand daar eigenlijk is. Het is een portret, verwacht dus geen verhaal. Zo duurt een film wel heel lang.
2,5 sterren. Een film om snel te vergeten.

avatar van Onceuponanytime
Saai, halfweg de film heb ik het opgegeven... Vraagtekens wat er soms onkundig gefilmd werd. Met veel moeite een sterretje