Shadrach (1998)

geregisseerd door Susanna Styron
met Harvey Keitel, Scott Terra en Andie MacDowell

Paul Whitehurst is de zoon van een rijk gezin in het Virginia van de jaren '30. Hij ontsnapt echter graag aan de netheid en striktheid van zijn weliswaar liefdevolle ouders door op bezoek te gaan bij de wat armere familie Dabney. De jongste zoon daarvan, die zich nooit hoeft te wassen, is zijn beste vriend. Als Pauls ouders een lange reis moeten maken om een begrafenis van een ver familielid bij te wonen, logeert hij zolang bij de Dabneys. Gedurende die tijd klopt er echter een oude man aan, die beweert 99 jaar geleden in slavernij te zijn geboren bij de familie, en nu op hun terrein begraven wil worden.

redelijke film, met een sterke Harvey Keitel. die erg goede dialogen in deze film heeft

avatar van Redlop
savi_7 schreef:
...Harvey Keitel. die erg goede dialogen in deze film heeft

Huh? Ik heb iets gemist kennelijk. Hij speelt een domme boer tijdens de depressie met bijpassende clichématige tekst met een southern-achtig accent ergens in Virginia, een rol die niet bij hem past maar alleen hij kan er mee wegkomen. Zo ook MacDowell die opmerkelijk genoeg beter in haar rol zat. De show werd gestolen door ene John Franklin Sawyer die als Shadrach met zijn enige rol ooit een voormalige slaaf speelt die terugkeert naar de plantage waar hij als kind zijn beste herinneringen aan heeft. Op dat fraai in beeld gebracht plotgegeven drijft in feite de hele film.

Over het algemeen een brave film zonder zware beladenheid met mooie plaatjes.
Regie van Susanna Styron, dochter van William Styron (schrijver van Sophie's Choice's) die ook dit verhaal schreef. 3*

avatar van nightbreed
Een krappe voldoende.
Ik vond het verhaal en de personages te oppervlakkig en te nietszeggend waardoor je niet werd meegezogen in het verhaal zoals dat bij goede dramafilms wel het geval kan zijn.

veron35
Heerlijke film met een hele goede Keitel als altijd.

avatar van Boenga
Het verhaal had net iets dieper mogen gaan. Maar naar zo'n film kijk je om van de sfeer te genieten - zoals bv Driving Miss Daisy.

En prima acteerwerk, ook van die jonge gasten...!

avatar van Baggerman
veron35 schreef:
Heerlijke film met een hele goede Keitel als altijd.

Vond ik ook. Voor de rest een wat oppervlakkige film; het lijkt wel een tv-film!

Afgezien van het feit dat de film nogal clichématig is, klopt het uitgangspunt van geen kant. Waarom zou die redneck (Harvey Keitel) een onbekende neger uit de brand willen helpen? Helemaal in de tijd van de segregratie. Volgens mij waren er niet bepaald veel blanken in de zuiderlijke staten die graag een neger op hun erf hadden. Het thema en die tijd leent zich simpelweg niet voor zo'n zoetsappig verhaal.
Verder wel goed gespeeld

avatar van eavymetal
savi_7 schreef:

Dat Harvey Keitel in deze film meespeelde was voor mij de reden om de film te gaan zien, en ik werd door zijn acteerwerk niet teleurgesteld, maar wel door die van Andie MacDowell.