• 10.586 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: A Week Alone

Oorsprong: Argentinië

Geregisseerd door: Celina Murga

Met onder meer: Magdalena Capobianco en Eleonora Capobianco

IMDb beoordeling: 5,7 (489)

Gesproken taal: Spaans

Plot Una Semana Solos

Een week lang blijft een groep kinderen alleen thuis. Er is wel een huishoudster, maar die blijft op afstand. In de chique, streng bewaakte woonwijk in de rand van Buenos Aires, valt niet veel te beleven. Het groepje leeft zich wat uit in huizen waarvan de bewoners afwezig zijn en vult de dagen vooral met lummelen.

avatar van Kibabu

Kibabu

Mooi gefilmd maar te veel herhling en te weinig uitdieping en gebruik van de knaap van buitenaf. Terwijl die naar zeggen van de director zo belangrijk was. Waarom had hij dan zo weinig tekst en daden? Zijn afzijdigheid had deels natuurlijk te maken met zijn rol maar hier is duidelijk te weinig gedaan met de middelen die zij zichzelf tot haar beschikking heeft gegeven. Jammer, had ijzersterk kunnen zijn!

avatar van Phantasm

Phantasm

Er valt inderdaad weinig te beleven, hier gebeurt niet erg veel in, ik vond deze over het geheel vrij saai.

avatar van mikey

mikey

Heb je de kans om een film te maken; benut je die door totaal niets te laten gebeuren in dit extreem saaie project zonder kop of staart.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Toch een hele beste film wat mij betreft.

Stel kids uit een Argentijnse compound zitten een weekje zonder papa's en mama's en brengen de tijd door met gamen, TV kijken, zwembad, joyrides en inbraakjes.

Voorloper van de Waalse film "Les Geants" is veel ingetogener en bevat minder actie, maar de lome sfeer is heerlijk.

avatar van Malick

Malick

Volgens mij heb ik zojuist een toekomstige favoriete film van gebruiker Starbright Boy gezien. Ook die van mij trouwens. F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E sfeerschepping.

avatar van arno74

arno74

Lekker luchtig en zomers filmpje met een zeer ontspannen sfeertje, waar een groepje kinderen/pubers een week zonder ouders zitten en wat (aanvankelijk) milde kattekwaad uithalen. Dit betekent ook dat er eigenlijk, op de laatste 20 minuten na, in deze film niets gebeurt dat voor volwassenen echt spannend wordt. Ondanks dat blijft het prettig en boeiend om naar te kijken en voel je de zomerse warmte.

Het draait alleen om de kinderen, het eerste uur zie je alleen een enkele volwassene even in een bijrol voorbijkomen. Een film als Tomboy (2011) kent ook zo'n begin, maar daar werd het kijken naar alleen maar spelende en sportende kinderen op een gegeven moment erg saai. In Una Semana Solos worden de (eenvoudige) onderlinge relaties echter redelijk goed uitgewerkt, ook beleven ze voor hun leeftijd spannende avonturen zoals inbreken in lege vakantiehuisjes.

Ondanks dat vrijwel alle acteurs kinderen zijn is dit niet een kinderfilm, al zullen kinderen het ook wel een aardige film vinden. Het is grotendeels een vrij realistische weergave van het gedrag van een groepje kinderen.

Het einde loopt uit de hand wat het kattekwaad betreft en dat vond ik eigenlijk wel vreemd, kinderen die inbraken om TV te kijken gaan opeens spontaan kleren verscheuren, binnenshuis graffiti spuiten, kranen laten overlopen, etc. Dat leek toch niet in de aard van het beestje te zitten en voelde daarom wel geforceerd aan. Tot dat moment was het allemaal redelijk onschuldig, en opeens slaan ze door?

Aardig, maar niet weggelegd voor wie een spannende film wil zien. 3*