Downhill City (1999)

Finland / Duitsland

geregisseerd door Hannu Salonen
met Franka Potente, Teemu Aromaa en Andreas Brucker

Het verhaal van zes zeer van elkaar verschillende mensen die bezig zijn hun leven radicaal te veranderen. De Finse muzikant Artsi verlaat zijn huis om door te breken in Berlijn. Peggy maakt het uit met Hans, die alleen maar denkt aan zijn carriere als kickboxer. Sascha, die net is vrijgelaten uit de gevangenis, weet niet waar hij een slaapplaats kan vinden. Fabian, de schrijver, houdt zijn hoofd boven water als een pizza bezorger, en Doris, die uit haar enge wereldje wil ontsnappen, slentert doelloos rond in de stad. De zes jonge mensen vinden elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City.

gimli f
Filmpje met Franka Potente (Lola rennt).

Komt komende week twee keer op Arte: dinsdagavond om 23.00 en woensdagmiddag om 17.15.

Volkskrant-site/ VPRO-gids schrijft dit:
In laconieke en dromerig treurige verteltrant lijkt het debuut van de Fin Salonen veel op het werk van landgenoot Aki Kaurismäki. Een aantal zeer van elkaar verschillende jonge mensen vindt elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City. De film is een eigentijds kaleidoscopisch drama dat zichzelf soms iets te gewichtig vindt, maar dat wel slaagt in het verbeelden van grootstedelijke eenzaamheid.

Lijkt me een leuk filmpje!