• 8.227.888 stemmen

Alternatieve titel: The Jester's Tale

Oorsprong: Tsjechoslowakije

Geregisseerd door: Karel Zeman

Met onder meer: Petr Kostka en Emília Vášáryová

IMDb beoordeling: 7,1 (442)

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Over Bláznova Kronika

Petr is een pummel uit een Boheems dorpje die in 1625 tijdens de Dertig-jarige Oorlog door de Deense troepen geronseld wordt, hoewel hij lang geprobeerd heeft zich aan de wapenrok te onttrekken. Algauw wordt hij door het keizerlijke leger gevangen genomen, daar ziet hij zijn ronselaar weer, die eenzelfde lot getroffen heeft. Petr deserteert; zijn aanwerver sluit zich aan bij Wallenstein's legerscharen. Petr ontmoet de schone Lenka met wie hij zich aan het verdere oorlogsgeweld tracht te onttrekken. Ze beleven daarbij de nodige avonturen.

image

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20196 berichten

In Augustus uit op Second Run

avatar van Baggerman

Baggerman

In deze film van Zeman is goed te zien hoe hij Terry Gilliam heeft beïnvloed. De film oogt weer heel fraai (al oogt het volgens de huidige standaard misschien wat knullig). Hij gebruikt hier weer heel aparte animatie, met dit keer live-action geïntegreerd in oude kaarten en oude prenten.

Het verhaaltje is soms erg grappig, maar gaat op een gegeven moment bij mij wel wat slepen, iets wat ik bij andere films van Zeman ook wel eens heb bemerkt. Emília Vásáryová is hier overigens weer een prachtige verschijning.