Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Wild (2017)

Alternatieve titel: Wild - Bonte Families op de Veluwe

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Luc Enting
met de stem van André van Duin

In 'Wild' vertelt de Veluwe zelf haar verhaal: ontstaan in de ijstijd en gegroeid naar een groots natuurgebied met een rijke verscheidenheid aan leven. We zien de Veluwe in al haar schoonheid en met alle uitdagingen die de seizoenen voor de dieren met zich meebrengen. Aan bod komen de buizerd, het everzwijn, het edelhert, de vos, de eik, het water en nog veel meer.

avatar van EW101
Ik ben hier best benieuwd naar, omdat ik in de buurt van de Veluwe woon.

Vanaf 1 februari 2018 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Joy4ever
Ik vind de stem van Van Duin hier vervelend, past niet bij deze docu. En dan ook nog grappig doen alsof je naar Animal Crackers zit te kijken. Ik ben benieuwd naar deze docu maar ik vermoed dan zonder geluid. Jammer.

mooie beelden, maar het commentaar in de trailer is al ze verschrikkelijk dat ik deze niet ga kijken. Laat van Duin lekker in deel 2 van het geheime dagboek van Hendrik Groen gaan spelen en niet dit soort dingen gaan doen alsjeblieft !

avatar van mrklm
Luc Enting en Dick Harrewijn zijn verantwoordelijk voor de prachtige, regelmatig zelfs indrukwekkende natuurbeelden in deze technisch sublieme documentaire. Een dikke pluim voor het geluidsontwerp van Andel Rongen en de muzikale score van Matthijs Kieboom. Een imposant, breed scala aan diersoorten passeert de revue en daarmee heeft deze film werkelijk alle ingrediënten voor een voortreffelijke educatieve documentaire. André van Duin blijkt bovendien een bijzonder prettige vertelstem te hebben en had zich hier gemakkelijk kunnen profileren als de Nederlandse David Attenborough - echt waar!
Helaas kwam er iemand op het idee om de film te dramatiseren - a la Chimpanzee - en die beslissing is de doodsteek voor al het talent achter de camera en de microfoon. De film is op traditionele wijze gestructureerd rondom de vier jaargetijden, beginnend met de naderende winter. Paul King en Guido Lippe schreven het erbarmelijke scenario waarin ze het (volkomen logische) gebrek aan verhaallijn tevergeefs proberen te compenseren met een smakeloze combinatie tenenkrommende, vaak kinderachtige humor en dubbelzinnigheden. Wanneer Van Duin het heeft over 'de barre kou' op de Veluwe, beginnen de wenkbrauwen te fronsen. Maar wanneer hij beweert dat 'burlen' [de lokroep van een edelhert] "hetzelfde is als brullen, maar verkeerd gespeld", begint het hoofdschudden. Dan is het nog wachten op een dromerig everzwijntje genaamd... [ drumroll]... DROMIE! Maar ho, dan hebben we nog niet eens gehad over de 'kroonjuwelen' en u mag drie keer raden wat hier bedoeld wordt met 'het bestijgen van het erepodium!' Het scenario is van een beschamend niveau en ik zou Luc Enting willen oproepen om een DVD-versie te maken met een 'alternate commentary track' en zelf een tekst te schrijven die de makers (zeker ook André van Duin], de kijkers maar vooral ook de dieren zelf het respect geeft dat ze verdienen.

avatar van jpbosch
Mooie beelden, kinderlijk verhaal (met tenenkrommende bejaardenhumor) er bij bedacht. Had liever dat er wat informatiever werd verteld

avatar van DwarreI
Beelden waren fantastisch, jammer van de bedroevend slechte voice over.

avatar van Timothyvdmeer
stem van Van Duijn is erg prettig. Alleen de tekst die hij mag inspreken is nu niet echt van hoge kwaliteit. Dit in tegenstelling tot de beelden. Want deze zijn schitterend.

avatar van john mcclane 2
De beelden zijn ongelofelijk mooi. Je bent je er eigenlijk helemaal niet van bewust dat om de hoek zich zo’ n mooie wereld kan zijn .
Ik ben gegaan met mijn neefje van 11 . En dan stoort het commentaar van van duin helemaal niet Zo heel erg , integendeel.maar het is wel op het randje van te storend .bijna infantiel .
Keek dit mede door dat het zich in mijn “achter tuin “ afspeelt .
De muziek was wel fenomenaal mooi voor een Nederlandse productie .

avatar van Brabants
Deze documentaire die enig inzicht geeft over het leven op de Veluwe is bijzonder mooi gefilmd. Echt bijzonder knap om zo'n mooie beelden van het leven aldaar te verzamelen en zo samen te smelten. De voice over viel mij ook een beetje tegen.

Fraaie ode aan natuurgebied de Veluwe (waar ik nog recent geweest ben tijdens het Hemelvaartweekend) door natuurfilmer Luc Enting, die edelherten, vossen, en everzwijnen laat zien over vier jaargetijden (we zien daarbij dieren jongen krijgen, die opgroeien naar volwassenheid) en dat zoals je ze niet eerder zag.

Maar wat het meeste indruk maakt, is een van onderaf gefilmd gevecht tussen twee kevers op een oude boom. De stem in deze film is overigens van André van Duin, die eind jaren 80 al humoristische dierenfilmpjes maakte via het leuke televisieprogramma "Animal Crackers".

avatar van Phantasm
Leuk tussendoortje, echt bijzonder vond ik het niet allemaal.