El Olvido (2008)

Alternatieve titel: De Vergetelheid

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Heddy Honigmann

Documentaire over de vergetelheid (el olvido) van Peru. Hoofdpersonen zijn de oude obers en barkeepers uit Lima die zich al jaren staande weten te houden in een corrupte maatschappij waarin regeringen en politiek leiders elkaar in snel tempo opvolgen. Zij bedienen degenen die macht hebben maar niet zonder hun zelfrespect te verliezen. De maakster gaat op zoek naar de kracht, de trots, de humor en de liefde die achter hun dienstbaarheid schuil gaan. Zij vertellen het verhaal van Lima, een stad die haar eigen geschiedenis vergeten lijkt te zijn.

Klinkt interessant.
De eveneens in Peru opgenomen documentaire Metaal en Melancholie vind ik tot dusver Honigmanns beste film.
Hier verwacht ik ook veel van.

EL OLVIDO van Heddy Honigmann beleeft haar wereldpremiere op het San
Sebastian International Film Festival. Honigmann's documentaire is
geselecteerd voor het onderdeel Horizontes Latinos en is daarvan tevens de
openingsfilm.

Honigman doet opnieuw wat van hetzelfde, maar ze doet het met verve. Interessant hoe ze de politieke situatie en geschiedenis in Peru bespreekt met mensen die danwel barman, of kleermaker zijn geweest voor de verschillende presidenten. Wel wat lang helaas, maar da's wel vaker een probleem bij documentaires...

gotti schreef:
Wel wat lang helaas, maar da's wel vaker een probleem bij documentaires...

Hmm ik vind het juist vaak erg als docu's voor tv worden ingekort tot 55 minuten.
Wat is de speelduur in dit geval, langer dan 90 minuten?

93 minuten.

Het scheelt overigens niet veel hoor. 10 minuutjes minder en de film was véél beter geweest. Nu bleeft het aan het einde net wat te lang trekken.

Had inderdaad iets eerder moeten eindigen, verliest nu wat van haar kracht. Verbluft door de prachtige beelden, de emoties die Honigman los krijgt en de al decennia lange benarde leefsituatie in Peru.

Ik heb deze nieuwe lange docu van heddy honigmann (ik ben een fan van haar films) op het festival in utrecht gezien. De film is heel ontroerend en adembenemend. Het portrait van een vergeten hoofdstad in zuid-amerika, lima, in peru. Nooit in een documentaire zoveel aangrijpende personages van vlees en bloed gezien. De film - geloof ik- komt eind oktober in de bioscopen en ik raad hem jullie van harte aan. Je komt de zaal uit met natte wangen, maar geen gevoel van wanhoop!

Ga El Olvido (vergetelheid) van Heddy Honigmann kijken!

Dat de film eerder had moeten eindigen, nee, oneens: dat had de emotionele krachtige opeenvolging van scenes waarmee de film op een natuurlijke manier in de nacht verdwijnt, kapotgemaakt. Alle kleine en wat grotere verhalen zijn zo mooi met elkaar geweven dat ik het gevoel heb dat wanneer je zelfs een van de straatartiesten uit de film zou weghalen, deze in elkaar zou storten.
Maar te kort of te lang, El olvido is een ontroerende en angrijpende film. Niets meer en niets minder.

Ik zag - voor de fans, op de aftiteling v.d. dat Honigmann een site heeft:

www.heddy-honigmann.nl[/url]

Ik ben er gaan kijken: die site ziet er prachtig uit, maar lijkt niet af.

Kristallen Film voor EL OLVIDO

De documentaire El Olvido van Heddy Honigmann heeft binnen zeven weken na de bioscooprelease 10.000 bioscoopbezoekers getrokken en wordt bekroond met de Kristallen Film. EL OLVIDO is de eerste Nederlandse documentaire die dit jaar de status van Kristallen film heeft bereikt. Voor haar documentaire FOREVER ontving Heddy Honigmann in 2006 ook een Kristallen Film.

Sinds de introductie van de Kristallen Film in 2005 is deze filmtrofee slechts zes keer eerder uitgereikt aan de makers van: DE STAND VAN DE MAAN en ZIELEN VAN NAPELS in 2005, BUDDHA’S LOST CHILDREN en FOREVER in 2006 en 4 ELEMENTS en GOUD in 2007.

CINEMIEN Film & Video Distribution verzorgt de bioscoopdistributie van de film. EL OLVIDO is momenteel te zien in Cinescope in Almere en De Uitkijk en Rialto in Amsterdam.

20 minuten minder en de docu was echt sterk geweest. nu was er helaas teveel herhaling van met name de kinderen bij het zebrapad.

avatar van Hannibal
Oh oh, wat een afknapper. Vergeleken bij Forever is dit echt niet veel bijzonders. Ik vroeg me op een gegeven moment echt af wat Heddy Honigmann nou wil vertellen met deze docu.

We zien kinderen kunsten uitvoeren op het zebrapad, zodat we een indruk krijgen hoe de straatjeugd in Líma aan geld komt. Verder zien we een aantal in scéne gezette interviews met mensen die op één of andere manier ontevreden zijn over een oud-president of de huidige president van Peru. We zien een rondleiding door iemands huis, zien schoenpoetsers, en weer die kinderen op het zebrapad, dan weer een schoenpoetser. Dan zien we wat rijken die wat goud gaan kopen bij een juwelier, en vervolgens weer de straatkinderen. Wat een schokkend contrast! Ahum...
Als hoogtepunt drinkt iemand kikkersap, wat goed schijnt te zijn voor het geheugen.

De verhalen over coctails en sjerpen konden me echt niet interesseren. Bij Forever waren de interviews ook verre van spontaan en ook duidelijk vooraf gerepeteerd, maar dat was gewoon een veel leukere film. Die mensen hadden tenminste wel boeiende dingen te vertellen.

Hier stelde mevrouw Honigmann vragen als: "Kun je mij je gelukkigste moment uit je leven vertellen?", "En je naarste?" Een jongen die op beide vragen geen antwoord had, werd wel uitvoerig getoond. Wie weet wil ze er iets mee zeggen, maar ik vind het totaal niet interessant.

Toch nog 2 sterren, voor het eerste halfuur, en niet meer sterren omdat je na een halfuur alles hebt gezien en wat mij betreft het laatste uur overbodig is.

In scène gezette interviews? Wie heeft trouwens die synopsis verandert? El Olvido betekent 'de vergetelheid', wat een andere indruk wekt dan geheugenverlies. Na Metaal en Melancholie wederom een indringend en persoonlijk portret.

Quido schreef:
In scène gezette interviews?

Ja, behoorlijk opvallend.

Zie wet 5.

Volgens mij onderschat je de mens.

avatar van Hannibal
Waarom denk je dat? Omdat Honigmanns manier van interviewen en filmmaken mij niet voldoende prikkelt om me in te leven in de geïnterviewden hun wel en wee?

Er is natuurlijk een verschil tussen de setting ensceneren en een interview ensceneren. Een wezenlijk verschil zelfs. En daarbij vind ik het moment dat benoemd wordt in je link niet eens zo kwalijk. Men begint vaak achteraf te schreeuwen wanneer et bekend wordt, terwijl zo'n voorbeeld ogenschijnlijk geen onwaarheden zal laten zien. Wanneer je nou dingen in scène gaat zetten die pertinent onwaar zijn is het een ander verhaal natuurlijk. Maar je wil niet weten hoeveel er 'in scène gezet wordt' (al wordt het maar nog een keertje gedraaid) tijdens het draaien van een documentaire. Van 90% van de films weten we het namelijk helemaal niet...

avatar van Hannibal
Dan doen ze het beter dan Heddy Honigmann, want bij haar weten we het wel, en zien we het ook nog eens overduidelijk. "Het is te mooi om waar te zijn" komt net iets te vaak voor.

Maar ik heb nooit gezegd dat ik het persé kwalijk vind. Forever heb ik hoog gewaardeerd terwijl het me daar ook al opviel.
Het zijn vooral de saaie vragen en oninteressante mensen die in deze film (voor mij althans) de das omdeden.

kappeuter (moderator)
Min of meer het officieuze vervolg op Metaal en Melancholie.
Die film vond ik veel beter. Ik vind de mensen in El Olvido niet allemaal even interessant. De herhaalde vraag over de presidenten die ze gekend hebben levert te weinig boeiende verhalen op.
Het zijn vooral de kleine dingen die documentaires van Honigmann zo mooi maken, en de passie. Die vond ik in El Olvido minder terug dan in haar eerdere werk.
Het niveau van sommige straatartiesten was beschamend.
De vrouw die zegt dat haar kinderen niet voor haar hoeven te werken, die zegt dat haar kinderen gewoon wat op straat spelen, komt niet erg geloofwaardig over. Een van haar kinderen is nota bene verongelukt en toch laat ze haar andere dochters weer op straat werken.

kappeuter (moderator)
Nog steeds niet op imdb.

avatar van Hannibal
Tsja, daar zit ik ook op te wachten, maar ik krijg hem niet toegevoegd.
Inmiddels al de pagina gevonden waar wordt uitgelegd hoe een film toe te voegen op IMDb, maar na het lezen ervan had ik er geen zin meer in.

avatar van chiel
Donderdag a.s. is deze op tv, maar volgens de gids duurt de film maar 1 uur. Is er echt een half uur uitgeknipt? Dat zou belachelijk zijn.

avatar van Donkerwoud
Wat een verademing om na de verschrikkelijk gespeelde documentaire rond de Haagse Crips (Crips: Strapped 'n strong) iets te zien wat ook daadwerkelijk om de emotie gaat. Of het nou om een verkoper van kikkers gaat, jonge straat-artiesten of een sentimentele kleermaker, Hedy Honingmann weet heel secuur bij de emoties te komen van de mensen die zij interviewt. Haar filmstijl is poëtisch en een tikkeltje surrealistisch, maar zonder dat ze de urgentie van haar politieke boodschap uit het oog verliest. Voor mij worden de geïnterviewden zeker uit de vergetelheid ( het el Olvido uit de titel) getrokken.

Ik vind vooral de scenes met (piano)muziek heel mooi. Dan worden de acts van de straatacteurs heel mooi ingelijst.

Mooie film, gaat langs de verlaten plekjes van Lima en over de mensen die wat te vertellen hebben over hun leven daar. Wil er best een keer heen eigenlijk nu ik de film gezien heb.

Ik had deze film graag willen zien, maar heb hem helaas gemist! Zelf ben ik 2 keer in Peru geweest.
De dvd is niet echt heel goedkoop.

avatar van Donkerwoud
manecas36 schreef:
De dvd is niet echt heel goedkoop.

Zeurpiet, ben je twee keer in Peru geweest, ga je bitchen over de prijs van een DVD.

Ik heb een beetje hetzelfde afknapgevoel als Hannibal. Mij wordt ook niet goed duidelijk wat ze hier nu wil vertellen. Het is van alles wat maar het wordt het nooit helemaal. Een mooi idee om de economische situatie en status van mensen in het kader te zetten van de verschillende presidenten en een blik te krijgen op het verschil tussen rijk en arm dat in Perú zoveel groter is dan in Nederland, maar het wordt geen eenheid en de intentie is me te duidelijk, vooral wanneer Honigmann voor de vierde keer vraagt of meneer de ober weleens een president heeft mogen bedienen. Echt jammer, meestal pik ik het sturende vragen van HH wel waarin haar eigen persoonlijkheid en nieuwsgierigheid doorschemert.

Dat neemt overigens niet weg dat er mooie en pijnlijke momenten in zitten natuurlijk, zoals zo'n ober die in zo'n duur restaurant werkt dat zijn vrouw er zelfs nooit heeft kunnen eten, of zo'n moeder die beweert dat haar dochters helemaal vanuit hun eigen keus hun leven doorbrengen al radslagend en flikflakkend op een kruispunt op de Javier Prado (is een gokje; ja, ook ik ben in Perú geweest) terwijl een dochter net is overleden door de gevaarlijke situatie daar. De muziek vond ik ook mooi.

Ik heb overigens de tv-versie gezien, van 58 minuten. Mag ik dan wel stemmen?

Er is een dingetje dat ik niet snap: wanneer Honigmann de sjerpenmaker interviewt, vertelt hij dat de sjerp voor een president (Foegiemorrie, gok ik n.a.v. latere beelden) werd teruggebracht met de opmerking dat hij het niet goed gedaan had. Hierop antwoordde de sjerpenmaker dat de sjerp andersom hoorde, en dat dan het zegel wel naar voren zat. Maar het gekke is dat bij alle opnames van de presidenten de sjerp wel degelijk met het zegel links hing (voor ons rechts)! Snapt iemand hoe dat zit?
Liegt de sjerpenmaker, zijn de tv-beelden in spiegelbeeld of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

avatar van Brix
Vannacht te zien op ARTE TV > 03:05 uur