The Eagle and the Hawk (1950)

Alternatieve titel: Spread Eagle

Western

geregisseerd door Lewis R. Foster
met John Payne, Rhonda Fleming en Dennis O'Keefe

Texas, 1863. De Texas Ranger Todd Croyden en Whitney Randolph, een spion van de Zuidelijken, steken de grens met Mexico over om een onderzoek te doen naar de groeiende machtsstrijd tussen de door de Fransen gesteunde keizer Maximiliaan en de in Mexico geboren Benito Juarez. In Mexico ontmoeten Croyden en Randolph generaal Liguras, die loyaal is aan Juarez en de aantrekkelijke Madeline, de dochter van de machtige en manipulatieve Basil Danzeeger. Croyden wordt verliefd op Madeline, maar hij krijgt al snel een conflict met Danzeeger, die hem beschuldigt om partij te moeten kiezen tussen Maximiliaan en Juarez.

avatar van mr rumson
Een western die zich afspeelt toen Maximiliaan keizer was in Mexico zien we niet zo vaak .
Zover ik weet is Vera Cruz de enige western die in het Tweede Mexicaanse Keizerrijk afspeelt.
Maar eigenlijk is het niks anders dan een routine western die nergens in uitblinkt.
Zo zit er de verplichte romance in tussen John Payne en Rhonda Fleming.
Het hoogtepunt is dat Payne vastgebonden zit tussen twee paarden.
Deze paarden laat men galopperen met de bedoeling dat Payne uit elkaar getrokken wordt.
Alleen is het jammer dat het goed te zien is dat het nep is net zoals sommige achtergronden waar je goed kon zien dat het een en ander geschilderd was.
Kortom het is zeker geen slechte western maar een gemiddelde western geef daarom ook drie sterren.