Varese: The One All Alone (2009)

Alternatieve titel: Edgard Varèse, een Visionair in Geluid

Nederland
Documentaire
89 minuten / 60 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Frank Scheffer

De Franse componist Edgard Varèse (1883-1965), door Henry Miller beschreven als 'de stratosferische colos van het geluid', heeft slagwerk en geluid een volwaardige plaats bezorgd binnen de muziek. Zijn ritmische avonturen inspireerden componisten als John Cage, Elliot Carter en Pierre Boulez. Zelfs op dit moment, veertig jaar na zijn dood, is hij nog immens populair in het DJ circuit. Door muziek en beeld te integreren weet Scheffer een poëtische reis te creëren door Varèse's composities en het ritme van zijn krachtige muziek te vangen.