Sense and Sensibility (2008)

Alternatieve titel: Sense & Sensibility

Verenigd Koninkrijk
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door John Alexander
met Hattie Morahan, Charity Wakefield en Dan Stevens

De zussen Elinor en Marianne Dashwood blijven, na het overlijden van hun vader, achter zonder enige cent, met een onzekere toekomst in het vooruitzicht. Als ze hun oude leventje willen voortzetten dan rest hun niets anders dan te trouwen. Ze hebben de keuze uit een aantal huwelijkskandidaten: de intelligente en charmante Edward Ferrars, de knappe John Willoughby en de bedachtzame Colonel Brandon. Maar er zit meer achter deze mannen dan ze op het eerste gezicht zien. Want wat is de relatie tussen Willoughby en Brandon? En wat is het geheim van Ferrars?

Haha, ze weten van geen ophouden.

Mad

avatar van nightbreed
Uit 2008 en nu al op de Nederlandse TV
Het is nog maar net 2008.
Krijgt op IMDb een 8,5

Volgens recensente Neeltje Huirne op www.zie.nl
bevat deze versie van Sense & Sensibility beduidend meer seks dan de (eerdere) film(s). Sterker nog, de eerste aflevering begint met een ware soft-pornoscène. En dan te bedenken dat het de NCRV is die de serie uitzendt...

Vreemd, hoor.

avatar van moviefanatic
WAT!!
Dat is inderdaad vreemd ja, zeker omdat het om een verfilming gaat van een boek van Jane Austen, (de zoveelste ) dat ik overigens heb gelezen en waar absoluut geen vrijpartijen in voorkomen.........

avatar van QuidQuoPro
De delen die ik op de BBC gezien heb boeiden veel minder
dan de versie uit 1995 ....

avatar van Ganesha
Mad schreef:
Ik vind deze versie mooier dan uit 1995!

Leg es uit wat je mooier vindt aan deze versie dan die uit 1995?
Ik heb zelf moeite bij deze versie om mijn aandacht erbij te houden.
Die uit 1995 was erg goed geacteerd; ik vind deze uit 2008 een beetje saai erbij vergeleken.

avatar van QuidQuoPro
Ik vind deze versie mooier dan uit 1995!

Nou, bij mij precies anderom, ik prefereer de 1995 versie !

De 2008 versie vind ik erg 'BBC drama' achtig en helaas is
dat tegenwoordig geen compliment. Weinig vuurwerk.

avatar van grovonion
Deze film wordt momenteel gescreend tijdens het Shanghai filmfestival. Hij wordt daarom blijbaar op de lokale tv getoond en zo heb ik 'm eergisteren kunnen zien. Heel toevallig had ik net het boek van Jane Austen uit.

Gisteren was ik met wat vrienden in Zhujiajiao, een klein dorp net buiten Shanghai, waar er nog traditionele behuizing te zien is etc. Terwijl ik in een lokaal winkeltje naar een calligraphie zat te kijken raakte mijn vriendin in gesprek met twee Chinese meisjes die in begeleiding waren van een Brits meisje. En raad eens wie dat was? Marianne van deze film natuurlijk! Toch best toevallig dat ik in 3 dagen tijd het boek uitlees, de film op tv zie en ook nog een actrice eruit tegenkom in een stad met 5 van die traditionele dorpjes en bijna 20 miljoen inwoners.

avatar van JohnWilliams
Lijkt mij niets, deze. We hebben er toch al 1 gehad in 1995 met Kate Winslet...

Dit is de eerste versie die ik gezien heb. Erg mooi! Ik ben ook erg benieuwd naar die uit 1995

Lijkt me een leuke film, zou hem graag eens willen zien!

avatar van predator
1995-versie is veel beter!! Alles klopt daarbij, muziek, aankleding, acteurs.

avatar van nightbreed
Beter dan de Hollywoodversie uit 95 (wat ik me er van kan herinneren).
Ik vind de BBC uberhaupt uitblinken in dit soort mini-series.

Kan iemand me helpen aan het ISBN nummer van de dvd ' Sense and Sensibility ' (2008)
Mvg
Gerytje

Is deze dvd nederlands ondertiteld en waar kan je hem aankopen?

avatar van MissyNador
gerytje schreef:
Mvg
Gerytje

De ISBN heb ik niet kunnen vinden. Op bol.com staat dit EAN nummer: 8717344734899

bol.com | Sense & Sensibility, Janet McTeer, David Morrissey & Mark Williams | Dvd...

Ik vind deze versie juist prachtig

Ik had eerst de versie uit 1995 gekeken met kate winslet en Emma Thompson.
Maar na deze film had ik niet zoiets wauw, en omdat ik het boek nog niet had gelezen wist ik niet precies hoe het verhaal ging. Maar ik vond het niet helemaal super! Ik vind Kate winslet en Emma Thompson hele goede actrices. Maar ik vond kate als Marianne, ik weet niet. Of misschien is Marianne wel zo in het boek. maar ik werd er niet erg warm van.

Deze versie met een prachtige Hattie ben ik wel gek geworden op Marianne. Alhoewel Ik niet weet welke versie het beste bij het boek past. Deze is wat meer gemoderniseerd. Dat vind ik juist wel leuk! een beetje anders! en de films is ook een prachtige locatie gefilmd . Elinor is het lieve, verantwoordelijk ietwat saaie personage die ik in beide versie goed vind ! alleen zit er in deze veel minder leeftijdsverschil dan in die van 1995. Emma thompson is toch vrij oud dan al en kate winslet nog erg jong.

In deze film vind ik Edward Ferrars veel leuker, ik vind Hugh Grant maar een saaie persoonlijkheid in de 1995 en soms zelfs lachwekkend. Colonel Brandon is echt leuk een heerlijke echte man, die vind ik beiden erg goed gespeeld. Maar ik vind deze wat aantrekklijker eruit dan Alan Rickman, die heeft toch wat meer een norsere uitstraling. (miss te veel sneep haha ).

4 sterren en nu ga ik zeker weten het boek lezen!

avatar van james_cameron
Uitstekende BBC-miniserie, ook de moeite waard wanneer je de film van Ang Lee reeds kent. Prachtig in beeld gebracht en uitstekend gespeeld. Mooie muziek ook. Het verhaal blijft een onverwoestbare klassieker.

avatar van Gish
Het is vooral het met veel liefde gemaakte script, dat zorgdraagt voor een uitmuntende versie van deze beroemde boekklassieker. Veel beter en zorgvuldiger dan de Emma Thompson versie uit 1995 die destijds het script verzorgde. Het boek komt hier beter tot zijn recht, het verhaal wordt in een mooi rustig tempo vertelt en is Austen proof. Mooie rol van Hattie Morahan maar de hele cast is superb. BBC drama van zeer hoog niveau, maar dat is het bij de BBC bijna altijd.

avatar van juudz
Super film!

avatar van J.Ch.
Alleraardigste versie. Met de film was niets mis en je zou je kunnen afvragen waarom ze het verhaal voor de zoveelste keer gaan verfilmen, maar ik vind dat deze serie wel degelijk iets toevoegt. Alleen al door de vorm is er veel meer ruimte voor karakterontwikkeling en komen de bijpersonages beter tot hun recht.

Bovendien is het een BBC-serie, dan weet je dat je kwaliteit kunt verwachten. En inderdaad, de acteurs zijn goed op hun plek, de locaties zijn mooi, de kostuums heerlijk om naar te kijken en de muziek passend. Verder weinig verrassends aan deze versie, behalve dan de nogal uit de toon vallende openingsscène.

Het personage Marianne kan ik niet altijd goed uitstaan, maar dat wil ik niet aan Charity Wakefield wijten - ik ben zelf meer het Elinor-type. Hattie Morahan is erg geslaagd als de beheerste maar allesbehalve gevoelloze oude zus. Het jongste zusje vond ik trouwens ook een leuke toevoeging, ik vond dat ze erg naturel speelde. David Morrissey maakt het in mijn ogen nogal vreemde huwelijk tussen Colonel Brandon en Marianne nog een beetje geloofwaardig. John en Fanny Dashwood waren, zoals dat hoort, afschuwelijk, en hun zoontje ook. Alleen Anne Steele, het domme zusje van Lucy, vond ik wat te overdreven.

Er gebeurt voor mij te weinig in het verhaal om welke versie dan ook tot mijn favorieten te laten behoren. In feite gaat het om liefdesverdriet en luxeproblemen. Dat neemt echter niet weg dat ik inmiddels meerdere keren naar Sense and Sensibility heb gekeken en dat ik er altijd van kan genieten. Je krijgt precies wat je verwacht; ook helemaal niet vervelend.