Africa Unite (2008)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Stephanie Black
met Danny Glover, Lauryn Hill en Ziggy Marley

Documentaire die verslag doet van de uitgebreide en spraakmakende viering van Bob Marleys 60ste verjaardag, die in februari 2005 plaatsvond in Addis Abeba, Ethiopië. Hier kwamen van over de hele wereld zo'n 300.000 bewonderaars, musici en activisten samen om te luisteren naar de zonen en vrouw van de reggaeheld, die meer dan twintig jaar geleden stierf. Talloze anderen die zijn gedachtegoed in persoon of institutionele vorm uitdragen, leverden eveneens een bijdrage aan het grootschalige evenement. Want zoveel is zeker, Marley stond aan de wieg van de rastabeweging, hield een kruistocht tegen de Apartheid, toonde zich zeer begaan met de onafhankelijkheidsstrijd in Zimbabwe en was een voorbeeld voor de internationale zwarte gemeenschap. Het pan-Afrikaanse besef dat hij met zijn muziek en activisme teweegbracht, blijkt ook nu nog zeer actueel. De documentaire laat vele jonge bewonderaars aan het woord die met muziek en politieke acties zijn geestelijke erfgoed willen omzetten in daden.

avatar van Ajax&Filmfreak
Voor de liefhebbers: Deze film staat gewoon op You tube